Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Bij BDO kunnen klanten al 12 jaar terecht voor onlineboekhouddiensten, toen nog met pre-internet technologie.

Naast de trend in de richting van erp-pakketten, vinden steeds meer bedrijven hun weg naar online boekhoudkundige diensten, niet zelden gecombineerd met een meer abonnement-gerichte of per-use betaling.

2001, RUIMTE VOOR ONLINE DIENSTEN

Sinds 1967 is BDO actief in België, als een ‘multidisciplinaire organisatie van auditors, accountants, fiscale en juridische adviseurs, en specialisten corporate finance en interim management’, met vandaag meer dan 500 medewerkers. BDO maakt voorts deel uit van het internationaal BDO-netwerk.

Voor BDO brak het tijdperk van online boekhoudkundige diensten in 2001 aan, wanneer werd gekozen om dergelijke diensten in een asp-omgeving aan te bieden. Asp, alias ‘application server provider’, was een vroege vorm van ‘software as a service’, waarbij de software bij een dienstenleverancier draaide en de klant er van op afstand gebruik van maakte, vaak over vaste telecomverbindingen (zoals huurlijnen of virtuele equivalenten). Daarbij werd gekozen voor het Venice boekhoudpakket, zoals ontwikkeld door C-Logic (nu Unit 4).

Van bij aanvang werd daarvoor een beroep gedaan op een extern hostingbedrijf, omdat daar de kennis en expertise was om de nodige sla’s aan de klanten te garanderen, onderstreept Chantal Smits, BDO-partner en als ‘accountant/belastingconsulent’- ervaringsdeskundige actief in het ict-gebeuren van BDO. “Vijf jaar geleden deden we een nieuwe analyse van de markt, en toen bleek Venice nog steeds het meest geschikte pakket hiervoor,” klinkt het, “waarbij toen in eerste instantie naar functionaliteit, en onder meer rapportering en input/output-mogelijkheden werd gekeken, en minder naar het hostingaspect.” Dat laatste zou bij een volgende oefening allicht wel meer worden bekeken. Overigens maakt BDO voor de eigen werking ook gebruik van Venice, zij het in een ‘on premisse’ installatie. Nee, niet omwille van een eventueel gebrek aan vertrouwen, klinkt het beslist, maar veeleer omdat met een aantal andere interne toepassingen moet worden gesynchroniseerd, zoals tijdsregistratie.

STEVIGE GROEI

Geheel in de lijn van de sector zit er nog steeds groei in het online gebeuren bij BDO, waarbij overigens ook wel nog andere pakketten dan Venice kunnen worden overwogen, afhankelijk van de specifieke noden van de klant. Ook hier speelt de groeiende belangstelling voor meer erp-type toepassingen bij middelgrote bedrijven een rol. En steeds zal online een keuzemogelijkheid zijn, aldus Smits. “Ik denk zeker dat een groot deel van de bedrijven voor de cloud zal opteren, want het komt uitgebreid in de media en men ziet de voordelen van die keuze.” Voor BDO zelf biedt het tevens de mogelijkheid zich toe te spitsen op de eigen professionele expertise en niet zozeer het technische aspect, “zodat we er kunnen voor zorgen dat de klant meedenkt over een en ander. Vaak denken bedrijven van ‘het zal wel goed zijn’ en zijn ze er te weinig mee bezig. In kmo’s beseft men vaak te weinig dat er eigen inzet nodig is.” Zij het dat daar heel vaak ook meer mensen zijn die goed kunnen uitvoeren, dan er mensen zijn die de nodige analyses kunnen doen.

Zelf zit BDO ook niet stil, met een poos geleden in ‘accounting’ de invoering van het elektronisch werkdossier (geen papier meer, met data input vanuit Venice), met eind dit jaar een algemene overstap naar dit systeem. Meteen een bijkomend voorbeeld hoe de uitwisseling van data nog aan belang wint. Dat zal tevens het geval zijn voor een andere keuze bij BDO, in casu producten rond business intelligence.

Guy Kindermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content