Benito Stans kreeg de liefde voor muziek met de paplepel ingegoten. Zijn vader was één van de eerste dj’s in België en zette zijn zoon al vlug aan het drummen. Aan de Leuvense universiteit studeerde Stans af als fysicus met een thesis over de akoestiek van het drumstel. Daar voegde hij ook nog een ingenieursdiploma in de elektrotechniek aan toe. In de jaren ’90 begon hij als hobbyprojectje dj-software in elkaar te steken om zijn vader te helpen: “Al vlug kwam er vraag van het fitnesscentrum om de hoek voor zo’n systeem. Het was nog maar net geïnstalleerd of andere horecazaken volgden. En zo groeide het vanzelf, tot we naar het Gemma Frisius fonds zijn gestapt voor de financiering van de R&D en een commerciële uitbouw.”

Zo werd in 2006 Aristo Music nv opgericht. Het bedrijf heeft Limburgse roots, maar ook een sterke band met de Leuvense en Gentse universiteiten, waarmee het een aantal IWT-onderzoeksprojecten uitvoerde. Dit soort onderzoek komt telkens neer op het proberen te vatten van een subjectieve beschrijving van muziek in een objectief raamwerk, legt Stans uit: “Zo lieten we muzikanten en dj’s muziek op hun intuïtieve manier beschrijven, en selecteerden dan op basis daarvan welke muziek bij een bepaalde context hoort. Op basis van deze knowhow hebben we een automatisch systeem ontwikkeld dat 87 procent van de nauwkeurigheid van een specialist haalt. Een horecazaak die dan een bepaalde sfeer van muziek wil laten horen, hoeft in ons systeem maar enkele parameters zoals hardheid, sfeer, partygehalte of dansbaarheid te kiezen en krijgt dan de passende muziek te horen.”

Op dit moment is de toepassing van Aristo Music te horen in heel wat horecazaken, kledingwinkels, kappers en rusthuizen, maar ook op de webradio’s van TMF en KBC. Recent lanceerde het Limburgse bedrijf zijn muziekplatform Tunify, dat online werkt en ook in een versie voor particulieren beschikbaar is. “Op termijn willen we in andere Europese landen ook doorstoten,” blikt Stans vooruit. “We zijn nu bezig om de culturele muziekverschillen in Europa in kaart te brengen. In Vlaanderen kan je bijvoorbeeld niet zonder Clouseau in je playlist, maar in Nederland ligt de bekendheid van Vlaamse nummers al helemaal anders.” Voor deze internationalisering wil het bedrijf tegen eind 2011 nog 11 extra mensen rekruteren, niet alleen ontwikkelaars maar ook muziekspecialisten, sales en marketing.

[KoV]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content