Een overduidelijk bewijs voor het feit dat de markt aan maturiteit wint, is de minder vage terminologie dan gewoon maar cloud. Want voortaan omvat cloud vier sleutelcomponenten. Vrije toegang via het netwerk tot virtuele resources aan de hand van een dienstencatalogus (deze resources worden vaak extern gehost); de aanvoer van resources is geautomatiseerd en de daarmee samenhangende processen zijn gestandaardiseerd. Deze resources kunnen op elk moment aangepast worden (zowel verhoogd als verminderd worden); en het factureringsmodel stoelt over het alge...

Een overduidelijk bewijs voor het feit dat de markt aan maturiteit wint, is de minder vage terminologie dan gewoon maar cloud. Want voortaan omvat cloud vier sleutelcomponenten. Vrije toegang via het netwerk tot virtuele resources aan de hand van een dienstencatalogus (deze resources worden vaak extern gehost); de aanvoer van resources is geautomatiseerd en de daarmee samenhangende processen zijn gestandaardiseerd. Deze resources kunnen op elk moment aangepast worden (zowel verhoogd als verminderd worden); en het factureringsmodel stoelt over het algemeen op een abonnement of betaling na gebruik. De cloud heeft zijn intrede gedaan in de organisaties met Software-as-a-Service (SaaS) als antwoord op de behoeften aan specifieke business applicaties en over een welbepaalde functionele perimeter (vaak beperkt en zonder rechtstreeks verband met het algemeen informatiesysteem). Vervolgens had SaaS gaandeweg betrekking op samenwerkingsapplicaties (agenda, projectbeheer, enzovoort), waarna het zich ging toeleggen op domeinen zoals het beheer van de klantrelatie (crm), spraakcommunicatie, bureautica, enz. En beetje bij beetje bestrijkt SaaS nu ook hr, financiën, enzovoort. Ook zijn de organisaties geleidelijk overgestapt van SaaS op IaaS (Infrastructure-as-a-Service) waarbij de organisatie toegang heeft tot verwerkingsvermogen, opslagcapaciteit en netwerkresources voornamelijk om de toepassingen van zijn keuze te lanceren en uit te voeren. Waarbij deze resources gehost kunnen worden in het datacenter van de onderneming of bij een dienstverlener. Ten slotte zien we nu ook Platform-as-a-Service-aanbiedingen (PaaS) verschijnen, waarmee een organisatie interne applicaties of softwareprogramma's op systemen (servers, netwerken, opslag, beheerssysteem) kan lanceren, zonder dat ze instaat voor het beheer ervan, maar wel de controle behoudt over de aldus ontwikkelde applicaties. Ondernemingen kiezen in eerste instantie voor cloud wegens de flexibiliteit en reactiviteit, al mag in tijden van crisis ook de optimalisering van de beheerskosten niet over het hoofd gezien worden. De overgang van capex (investeringsbudget) naar opex (werkingsbudget) kan ook de keuze beïnvloeden, om nog maar te zwijgen van de snelle inzetbaarheid. Rest nog dat cloud ook enkele vragen oproept. Met name als het om de vertrouwelijkheid van de gegevens en de beveiliging van de uitwisselingen gaat. De integratie met het bestaande informatiesysteem om technologische omgevingen en/of verschillende applicatiebouwstenen met elkaar te laten communiceren moet eveneens tot stand gebracht worden, terwijl de Service Level Agreements de continuïteit van de dienstverlening moeten verzekeren. Ten slotte mag ook niet worden voorbijgegaan aan de afhankelijkheid van de leverancier. Marc Husquinet