Wat verwacht een bedrijf in de toekomst van zijn cio? Over die vraag boog CIONET zich tijdens de tweede editie van CIO City in Brussel. De cio’s hadden het onder meer over het belang van het digitale businessmodel en de typische kenmerken van Generation Y.

Net als de activiteiten van de nationale afdelingen van CIONET, fungeerde CIO City in de eerste plaats als een evenement waar cio’s met collega’s ervaring delen en netwerken. De voorbije jaren groeide CIONET uit tot een internationaal gegeven, met naast de Belgische activiteiten ook vertakkingen in Nederland, Spanje, Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen en Duitsland. Alles samen zijn intussen ruim 3.500 cio’s en it-directeuren bij de organisatie aangesloten. Ruim 150 daarvan zakten eind april af naar Brussel voor het internationale evenement CIO City. Tijdens het evenement maakte CIONET zijn drie awards voor Europese cio van het jaar bekend. Onder de genomineerden bevond zich ook de Belg Kurt De Ruwe, die in Duitsland aan de slag is als cio voor Bayer MaterialScience. De awards gingen uiteindelijk naar de cio’s van SAP, AkzoNobel en de Spaanse verzekeraar Mapfre.

Bij de uitreiking van de awards hamerde Europees commissaris Neelie Kroes opnieuw op het belang van breedband. “Tegen 2020 zouden alle Europeanen toegang moeten hebben tot een internetverbinding van minstens 30 Mbit”, stelde ze. “En waarom maken we daar niet meteen 100 Mbit van?” Volgens Kroes is concurrentie essentieel om de investering in breedband te stimuleren. Daarnaast heeft Europa zeven miljard veil om de innovatie rond breedband te stimuleren. Verder kaartte Kroes ook het nijpende tekort aan ict’ers aan. In 2015 zit Europa met 700.000 ict-jobs die niet ingevuld raken. “Er is dringend actie nodig om meer jongeren enthousiast te maken voor een carrière in ict”, stelde Neelie Kroes. “Zoniet tast de skills gap de concurrentiekracht van Europa aan.”

Geen e-mail of e-learning

De tweede dag van CIO City stond in het teken van de ict-organisatie van de toekomst. Daarbij ging onder meer aandacht naar studies van MIT Sloan en INSEAD over de manier waarop een onderneming haar ict-organisatie in de toekomst het best kan uitbouwen. Er moet duidelijkheid bestaan over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van ict, zo klonk het. Onder de streep moet ict de performantie van de business verbeteren. Afhankelijk van die business heeft het bedrijf daarbij nood aan een specifiek type cio, aan specifieke domeinkennis en aan het juiste mechanisme om projectbeheer aan governance te linken. In de ict-organisatie van de toekomst speelt Generation Y de eerste viool.

“Dat vraagt enige aanpassing”, stelde Paul Redmond van de Universiteit van Liverpool. Met een boutade vatte hij de uitdagingen rond GenY samen: “Ook al worden ze uitstekend betaald, ze komen nooit op tijd.” Redmond legde onder meer uit hoe Generation Y almaar minder gebruik maakt van e-mail, en dat ze op een heel andere manier dan de baby boomers of Generation X tegen opleiding en training aankijken. “We hebben miljoenen geïnvesteerd in e-learning, maar dat blijkt nu zowat het laatste dat GenY wil gebruiken”, klonk het.

Digitaal businessmodel

In de toekomst verschuift de business nog veel meer van de fysieke ‘place’ naar de virtuele ‘space’. “De digitale wereld vraagt een andere benadering van de business en van de klant”, aldus Peter Weill van MIT Sloan. “Een bedrijf heeft een digitaal businessmodel nodig waarmee het een band kan smeden met klanten om zo waarde te creëren.” Weill analyseerde het succes van Apple door het model van het bedrijf in drie elementen op te delen. “Niet de bedenkers van de concrete inhoud van een digitaal businessmodel geven de doorslag – in het geval van Apple: de apps – maar wel wie de sleutel tot die inhoud in handen heeft.” En dat is uiteraard Apple zelf, dat rond zijn platform – iPad, iPhone en andere toestellen – een complete experience ontwikkelde. “In de ict-wereld zorgt het platform voor de marge”, aldus Peter Weill. “Die marge neemt toe naarmate er meer hergebruik bij komt kijken. De content zorgt voor de omzet, terwijl de beleving van het geheel de online omzet aandrijft.”

In de digitale economie zijn die drie elementen allemaal belangrijk. Dat zorgt ervoor dat business en ict interessante tijden meemaken, ook al is de taak van de cio lang niet altijd even makkelijk. Vroeger concentreerde ict zich zo goed als volledig op de ontwikkeling en het onderhoud van systemen. Die taken heeft de cio vandaag bij partners ondergebracht. Tegelijk is de rol van de cio grondig veranderd, uitgebreid ook. Peter Weill: “Opvallend is dat de cio wel verantwoordelijk blijft voor de systemen die hij door partners liet bouwen.” En dat blijft ook in de toekomst wellicht zo.

Dries Van Damme

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content