Jetair is de Belgische tak van de TUI Group en bedient de reismarkt met via verschillende merken, waaronder Sunjets en VTB Reizen. Zowel in België als in het buitenland blijft het bedrijf groeien. Op jaarbasis bedient Jetair ongeveer 2,15 miljoen vakantiegangers en 1.800 reisagentschappen. De aanhoudende groei leidde tot een toename in de datavolumes - en in de bijhorende onderhoudskosten voor het serverpark. Jetair besliste daarom de volledige infrastructuur te vervangen, zowel de hardware als de oplossing voor ...

Jetair is de Belgische tak van de TUI Group en bedient de reismarkt met via verschillende merken, waaronder Sunjets en VTB Reizen. Zowel in België als in het buitenland blijft het bedrijf groeien. Op jaarbasis bedient Jetair ongeveer 2,15 miljoen vakantiegangers en 1.800 reisagentschappen. De aanhoudende groei leidde tot een toename in de datavolumes - en in de bijhorende onderhoudskosten voor het serverpark. Jetair besliste daarom de volledige infrastructuur te vervangen, zowel de hardware als de oplossing voor databasesupport. "We wilden een oplossing waarmee we van de oude actief-passief omgeving naar actief-actief konden overstappen", zegt systeemingenieur Peter Vandenberghe. "Vroeger hadden we naast elke actieve server een machine standby staan. Door actief-actief te werken kunnen we optimaal gebruik maken van de beschikbare resources." En er was meer. De vorige provider gaf niet de gewenste support voor load balancing via drbd (distributed replicated block device). De kosten voor de ondersteuning van MySQL high availability - voor een onbeperkt aantal servers - bleken bovendien snel op te lopen. Exit Oracle dus, ten voordele van de openbronoplossing SkySQL. "We werken nu met twintig nieuwe Dell-servers", zegt Peter Vandenberghe. "De helft zetten we in voor de productie, de andere helft voor staging en voorbereiding. Die twintig servers zullen wellicht wel volstaan voor het komende jaar, onder meer omdat we ook virtualiseren." De keuze viel op SkySQL omdat de oplossing Jetair toelaat de onderhoudskosten onder controle te houden. Tegelijk blijkt de oplossing makkelijk uitbreidbaar, waardoor de omgeving mee moet kunnen groeien met het bedrijf. Vooral schaalbaarheid vormt daarbij een aandachtspunt. "Naarmate we blijven groeien, zullen de servers mee moeten schalen", aldus Peter Vandenberghe, "zodat de gebruikers altijd in real time toegang hebben tot de nodige data. Dat wordt een uitdaging, al zijn we ervan overtuigd dat SkySQL ons traject zal aankunnen." Voor de monitoring van de prestaties van de MySQL-databases gebruikt Jetair tools als MONyog, SQLyog en Zmanda. Het team van SkySQL ondersteunde Jetair bij de migratie. Een nieuwe tussenkomst zou maar nodig zijn wanneer Jet-air beslist zijn infrastructuur verder uit te breiden. Jetair telt in Oostende een ict-team van zestig medewerkers, aangevuld met zeven medewerkers in Mechelen voor de Jetaircenter-reisbureaus en nog eens vijf in Zaventem voor de luchtvaartmaatschappij Jetairfly. Dries Van DammeSKYSQL MOET JETAIR TOELATEN DE ONDERHOUDSKOSTEN VOOR ZIJN DATABASEPARK ONDER CONTROLE TE HOUDEN.