En evenmin over de omzet die Oracle uit de cloud puurt. "Onze publieke mededeling hierover is dat we meer dan 1 miljard dollar omzet per jaar doen in de public cloud, met abonnementen. Dat zou van ons het tweede grootste cloudbedrijf maken, na Salesforce.com," klinkt Kurian uitdrukkelijk.
...

En evenmin over de omzet die Oracle uit de cloud puurt. "Onze publieke mededeling hierover is dat we meer dan 1 miljard dollar omzet per jaar doen in de public cloud, met abonnementen. Dat zou van ons het tweede grootste cloudbedrijf maken, na Salesforce.com," klinkt Kurian uitdrukkelijk. Sinds de aankondigingen op Oracle Open World, heeft het bedrijf nu ook meer platform-gerichte clouddiensten voor databases en Java, met ondertussen hiervoor al respectievelijk 4.800 en 2.900 klanten. Ook werden nieuwe versies van toepassingen in de cloud uitgebracht, onder meer inzake human resources (aangepast aan de vereisten in 11 landen, waaronder 8 Europese), talentbeheer, verkoop en klantendiensten. En voorts wordt nu 'erp' in de cloud aangeboden, wat zich vorig jaar tijdens OpenWorld nog in een testfase bevond. Tevens kocht Oracle het bedrijf Eloqua, als basis voor zijn 'marketing in de cloud' product, somt Kurian nog verder op. Niet dat Kurian ontkent dat Oracle zich niet heeft moeten aanpassen. Het bedrijf heeft immers een stevige reputatie als verkoper van softwarelicenties, met meteen de volle inkomsten van deze verkoop na het het afronden van de transactie. In de cloud daarentegen worden de inkomsten geleidelijk, periode na periode van gebruik door de klant geïnd en geboekt. "Ja, dat is tot op zekere hoogte een verandering", erkent Kurian, "hoewel bij de verkoop van licenties zonder einde toch ook ondersteuning gedurende vijf jaar wordt voorzien, wat dus doorlopende inkomsten zijn na de initële omzet." Ook heeft Oracle zijn verkoopsploegen aangepast. "Bij de verkoop van Saas praat je immers naast de cio ook met het hoofd van de afdeling die de Saas-diensten koopt. En we zorgen ook voor 'incentives' die de verkoop van abonnementen aanmoedigen. Dat is een gedragsverandering." Belangrijk, stelt Kurian, is dat Oracle hiermee nu ook bedrijven die voorheen geen klant waren bij Oracle viseert, evenals afdelingen in meer klassieke bedrijven. "Zo bieden we in het najaar een product aan in SaaS, Hyperion. Dit product werd geïnstalleerd 'on premise' en aangewend door de cfo en anderen voor budgettering en rapporten. Hiervoor werd de informatie uit de afdelingen doorgegeven in spreadsheets, want die afdelingen hadden geen eigen ict en dus geen mogelijkheid om een product als Hyperion te draaien. Nu zal het ook in die afdelingen mogelijk zijn te beschikken over Hyperion." Overigens hebben ook grote bedrijven zelf wel belangstelling voor SaaS. Vandaag biedt Oracle clouddiensten aan vanuit datacenters in het Verre Oosten, Japan, Singapore, Australië, Noord Amerika, Canada en Europa. Ons continent wordt bediend vanuit Nederland (Amsterdam), Engeland (London) en Schotland. Vanuit landen als China en India is er eveneens belangstelling voor datacenters, maar terzake zijn er nog geen beslissingen genomen. In ons land is het Landbouwkrediet klant met een centrale agendaplanning. Een relaxte Thomas Kurian ging ook vlot in op non-cloud vragen zoals de inspanningen van Oracle inzake 'in memory' systemen en 'big data' analyses. "We hebben een in memory database product, Times10, met een zeshonderd- tal klanten, en inzetbaar voor analytics doeleinden. En voorts biedt ook Oracle's rdbms uitgebreide in memory mogelijkheden, onderstreept Kurian. Guy Kindermans