Met Oracle Autonomous Linux, in combinatie met Oracle OS Management Service, belooft het bedrijf minder complexiteit, minder menselijke fouten, "ongeziene kostenbesparing, security en beschikbaarheid" voor klanten. Want patchen en beveiliging vormen de voornaamste uitdaging voor IT teams, stelt het bedrijf. Maar hoe combineert u dat met de unieke IT-complexiteit in een organisatie? We denken daarbij bijvoorbeeld de compatibiliteit met legacytoepassingen.
...

Met Oracle Autonomous Linux, in combinatie met Oracle OS Management Service, belooft het bedrijf minder complexiteit, minder menselijke fouten, "ongeziene kostenbesparing, security en beschikbaarheid" voor klanten. Want patchen en beveiliging vormen de voornaamste uitdaging voor IT teams, stelt het bedrijf. Maar hoe combineert u dat met de unieke IT-complexiteit in een organisatie? We denken daarbij bijvoorbeeld de compatibiliteit met legacytoepassingen. "Natuurlijk moet je voorzichtig blijven met dergelijke materie", legt Dieter Deramout, senior director Technology Presales Benelux bij Oracle uit. "Daarom kondigen we naast Autonomous Linux ook OS Management Service aan, die je er gratis bij krijgt. Daaronder zit heel de lifecycle en zo kan je beginnen met testsystemen om te kijken wat de impact is van een update. Eens daar alles in orde is, kan je alle systemen in je bedrijf laten updaten. Vergelijk het met zelfrijdende wagens: je kiest nog altijd zelf waar je heengaat en er zijn nog steeds knoppen en een stuur aanwezig. Maar wie legacy software draait, stemt het best af op hun specifieke afhankelijkheden." Net zoals bij de autonomous database, houdt Oracle ook hier de systemen permanent draaiend. "We patchen zonder onderbreking waarbij we een kopie maken van de memory space en op een gegeven moment de kernel uitwisselen", legt Deramout uit. Nog niet voor meteen, maar op Oracle OpenWorld wel al aangekondigd, is spraakbesturing in de Digital Assistant van Oracle. Het bedrijf stelde vorig jaar een assistent voor die informatie kan halen uit toepassingen voor HR, ERP, CRM en customer experience en dat gekoppeld aan back end systemen of tools en apps als Slack, Messenger of WeChat. Dankzij de overname van speak.ai afgelopen zomer, kan de digitale assistent 'zeer binnenkort' met spraak worden aangestuurd. "In eerste instantie is dat in het Engels, maar het bedrijf dat we overnamen heeft al uitbreidingen voor andere, voornamelijk Europese, talen", vertelt Jan Ronsse, managing director van Oracle België en Luxemburg. "Er is nog geen timing bekend voor andere talen, dat zal afhangen van de vraag van de klanten." Maar Belgische klanten zullen bijvoorbeeld wel de Engelstalige stemcomponent kunnen gebruiken. Oracle pakt op haar conferentie dit jaar vooral uit met verschillende kleinere aankondigingen. Maar de algemene trend blijft autonome systemen die een deel van het werk uit handen nemen. Voor de bekendste, de autonomous database, heeft het bedrijf intussen ook twee Belgische klanten: Samsonite, dat haar Europees hoofdkwartier in België heeft, en RTBF. Voor de Franstalige omroep gaat het om een toepassing in marketing en event management, om onder meer microsites voor registraties te beheren. Bij Samsonite gaat het om een project rond bagagetracking dat het bedrijf wil aanbieden aan luchtvaartmaatschappijen.Oracle levert hier één van de componenten voor het project. Tot slot komt Oracle voor het eerst sinds lang met een nieuwe look. De bekende rode achtergrond van het bedrijf wordt vervangen door 'Redwood', een nieuwe visuele stijl met een zachtere roodtint. "Dit trekken we door in alles wat we doen", legt Jan Ronsse uit. "In onze online communicatie, marketing, presentaties, maar ook in onze user interface. Vroeger was het eerder een harder rood, voortaan gebruiken we zachte kleuren die Oracle toegankelijker en vriendelijker maken."