De Nederlander Jeroen van Brussel (40) is sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor de Benelux-organisatie van Orange Business Services (OBS). Met zijn directe en rusteloze stijl is hij het tegenbeeld van zijn voorganger Peter Reinartz. "We willen focussen op België, en niet alleen op de huidige klanten. We moeten meer business binnenhalen," vertelt van Brussel. Hij leidt in Nederland en Belux telkens zowat 180 werknemers. "De verkoop blijft lokaal. We hebben wel een aantal zaken gecentraliseerd, zoals marketing, sales operations en business control." OBS mikt doorgaans op de top 250-klanten in elk land. Het gaat om onder andere Solvay, Swift, de Europese Unie, Etex, AkzoNobel en chipfabrikant NXP. Mees-tal staat zo'n 20 procent van de klanten voor 80 procent ...

De Nederlander Jeroen van Brussel (40) is sinds anderhalf jaar verantwoordelijk voor de Benelux-organisatie van Orange Business Services (OBS). Met zijn directe en rusteloze stijl is hij het tegenbeeld van zijn voorganger Peter Reinartz. "We willen focussen op België, en niet alleen op de huidige klanten. We moeten meer business binnenhalen," vertelt van Brussel. Hij leidt in Nederland en Belux telkens zowat 180 werknemers. "De verkoop blijft lokaal. We hebben wel een aantal zaken gecentraliseerd, zoals marketing, sales operations en business control." OBS mikt doorgaans op de top 250-klanten in elk land. Het gaat om onder andere Solvay, Swift, de Europese Unie, Etex, AkzoNobel en chipfabrikant NXP. Mees-tal staat zo'n 20 procent van de klanten voor 80 procent van de omzet. Terwijl BT Global Services de ene na de andere grote outsourcingdeal aankondigde (Inbev, Unilever...), bleef Orange Business Services in de luwte. "Je hebt niets aan contracten met te kleine marges. Daarvoor passen we. Je kan niet op alles schieten," vertelt van Brussel. Zo was ook uitzendbedrijf Vedior te klein voor OBS. Volgens een recent Gartnerrapport is Orange Business Services ook duurder dan zijn concurrenten, soms tot 20 procent, vooral dan wat de aansluiting van de diverse bedrijfspanden betreft, maar de consultant prijst dan weer OBS voor zijn klantgerichte aanpak, sterke service level agreements en flexibel aanbod. België moet volgens Jeroen van Brussel meer van zich laten horen. En ook volgend jaar moet het groeien, met twee tot drie procent. "Als je rekening houdt met een prijserosie van 10 procent, betekent dit dat je met bijna 15 procent moet groeien." OBS telt in ons land zo'n 70 klanten. Infrastructuur - de operator heeft een wereldwijd MPLS-fibernetwerk - blijft voor het grootste deel van de omzet zorgen, maar diensten en applicaties staan toch al voor 35 tot 40 procent van inkomsten. "Volgens plan moet dat tegen 2012 oplopen tot 45 à 50 procent van de omzet." OBS heeft wel een mobiel aanbod, aan Solvay levert het onder meer Blackberry-diensten, maar van een geïntegreerde aanpak is nog geen sprake. "Dat hebben we wel geprobeerd in Spanje, maar het loopt toch moeilijk." Orange Business Services krijgt wel een verdieping in het nieuwe pand van Mobistar in Evere. Ooit was er sprake van een fusie van de businessafdeling van Mobistar met OBS maar die plannen zijn nooit afgerond. "De eerste afspraken moeten nog gemaakt worden. We doen inmiddels wel wat business met hen, vooral dan voor machine-to-machine oplossingen." Met de Freemove-alliantie van mobiele operatoren werkt OBS regelmatig samen. Zo staat het bij Shell garant voor de Master Service A-greement voor het beheer van alle mobiele diensten. Orange Business Services werkt ook al ruim 13 jaar samen met Bel-gacom voor diens internationale klanten zoals Bekaert, Puratos, Headbird, Picanol, Barco en Dredging.. Of OBS ook met Belgacom in zee gaat voor het komende wan-contract voor buitenlandse zaken (nu reeds acht jaar in handen van BT) is nog niet duidelijk. "We hebben er nog niet over gepraat." Er staat trouwens ook nog een groot contract op stapel met de in Evere gevestigde multinational 3M. Jeroen Van Brussel wil in elk geval verder groeien, ook in België. Vorig jaar haalde OBS in ons land een omzet van 91 miljoen euro, een kleine groei van nog geen 1 procent. Onvoldoende als je de gemiddelde Europese groei van 7 procent bekijkt. Nederland haalde een omzet van 73 miljoen euro. België doet het dus beduidend beter. De aanwezigheid van de Europese instellingen en Europese hoofdkwartieren is hier niet vreemd aan. "De EU is een grote snoepwinkel", lacht van Brussel. De Benelux is volgens hem, na Zwitserland trouwens de meest performante regio binnen de Orange Business Services groep. Die haalde vorig jaar een totale omzet van 7,7 miljard euro. Luc Blyaert