Begin 2016 besloot Liège Airport een APOC (AirPort Operations Center) op te richten, een operationeel centrum dat de verschillende disciplines van de luchthaven verenigt - zowel de interne activiteiten, bijvoorbeeld de brandweer, als die van externe partners. "Het doel was de verschillende informatiebronnen van de luchthaven, en in de eerste plaats van de vliegtuigen, samen te brengen. Die werden tot nu toe allemaal apart behandeld", zegt Daniel Sluysmans, cio van Liège Airport. "We wilden een goed overzicht krijgen van alle gegevens in verband met de luchthavena...

Begin 2016 besloot Liège Airport een APOC (AirPort Operations Center) op te richten, een operationeel centrum dat de verschillende disciplines van de luchthaven verenigt - zowel de interne activiteiten, bijvoorbeeld de brandweer, als die van externe partners. "Het doel was de verschillende informatiebronnen van de luchthaven, en in de eerste plaats van de vliegtuigen, samen te brengen. Die werden tot nu toe allemaal apart behandeld", zegt Daniel Sluysmans, cio van Liège Airport. "We wilden een goed overzicht krijgen van alle gegevens in verband met de luchthavenactiviteiten en die in real time kunnen weergeven." Na een marktonderzoek koos Liège Airport voor GIP4Airport van Oscars, een bedrijfje uit Andenne dat niet aan zijn proefstuk toe is : het mag ook de luchthavens van Parijs tot zijn klanten rekenen. Met de GIP4Airport-software kan men 'objecten' (voertuigen, vliegtuigen enzovoort) geolokaliseren, verbanden leggen tussen informatie uit verschillende systemen, en evenementen opstarten op basis van bepaalde situaties of de staat van een gegeolokaliseerd object. Zo kan men bijvoorbeeld een waarschuwingsbericht laten verschijnen om aan te geven dat er nog materiaal staat in de buurt van een vliegtuig dat gaat opstijgen. In een eerste fase maakt de software het mogelijk vliegtuigen te volgen zodra ze de grond raken of de laatste passagier of het laatste artikel het vliegtuig verlaat. Daarna wil de luchthaven ook de bewegingen van naderende vliegtuigen kunnen volgen. "Om de activiteiten binnen de luchthaven zo goed mogelijk te kunnen voorzien en voorbereiden", voegt Daniel Sluysmans toe. In een tweede fase (over ongeveer 2 à 3 jaar) zal de software het ook mogelijk maken een verband te leggen tussen gegevens en signalering of zelfs alarmen doen afgaan. "GIP4Airport gaat verder dan alleen maar een cartografische analyse van objecten en evenementen, omdat de verantwoordelijken de verzamelde gegevens ook kunnen combineren om het beheer en de automatische besluitvorming te verbeteren op basis van regels, beperkingen en prestatie-indicatoren", zegt Olivier Dubois, ceo van Oscars. Aangezien de gegevens gefilterd worden, zal het systeem enkel relevante waarschuwingen kunnen verzenden. "We gaan daar ook prestatie-indicatoren aan toevoegen, om de werking van de luchthaven verder te verbeteren", aldus nog Daniel Sluysmans. Naast de functionele aspecten van het product benadrukt Daniel Sluysmans het feit dat dit partnership van 3 jaar met Oscars de besluitvormingsprocedure zal verfijnen, en dat de omvang en de nabijheid van het bedrijf voor een flexibele samenwerking zullen zorgen. Ook is GIP4Airport geen intrusieve software en legt het weinig beperkingen op. Tot slot is GIP4Airport toegankelijk voor Liège Airport als SaaS in de cloud, en werkt het op basis van een Oracle Spatial-database. Marc Husquinet