Vandaag maakt het uitbesteden van allerhande ict-gerelateerde diensten naar India zozeer deel uit van het algemene gedachtengoed, dat je makkelijk vergeet hoe lang dat land al aan die weg timmert. In de laat jaren tachtig bood het landpaviljoen van India op CeBIT al een brede keuze aan bedrijven met diensten voor allerhande mainframe-migraties (MVS, VSE etc). Met Tata Consultancy Services (TCS) als een van die bedrijven.
...

Vandaag maakt het uitbesteden van allerhande ict-gerelateerde diensten naar India zozeer deel uit van het algemene gedachtengoed, dat je makkelijk vergeet hoe lang dat land al aan die weg timmert. In de laat jaren tachtig bood het landpaviljoen van India op CeBIT al een brede keuze aan bedrijven met diensten voor allerhande mainframe-migraties (MVS, VSE etc). Met Tata Consultancy Services (TCS) als een van die bedrijven. TCS heeft daarbij een 'klassieke' evolutie doorlopen, met initieel outsourcing op basis van kostenbesparingen voor de betrokken klanten. TCS groeide door van mainframeklussen naar de ontwikkeling van toepassingen in steeds nieuwe omgevingen (soa, web 2.0...) tot "langdurige relaties met klanten, op basis van de sterkten van TCS," aldus A.S. Lakshminarayanan (Lakshmi), v-p en verantwoordelijk voor Europa. "We hebben klanten die al 10 tot 20 jaar bij TCS zijn, met telkens vraag naar de nieuwe mogelijkheden die TCS biedt. Ze blijven omwille van de flexibiliteit, de transparantie en omdat ze niet aan ons vastgeketend zijn." Gekoppeld aan een management dat op brede schaal internationale ervaring heeft opgedaan, besteedt TCS blijvende aandacht aan de TCO- en contractbeheeraspecten voor de klant, aldus Shankar Narayanan, directeur voor TCS Benelux. Solide argumenten, maar die worden ook door andere outsourcers gehanteerd, kan je dan counteren. Waarom dan toch voor TCS kiezen? "Het verschil met de andere bedrijven wordt duidelijk als je onder de motorkap kijkt. Outsourcing vormt het dna van ons bedrijf," onderstreept Lakshmi, "Van bij de aanvang is onze kernexpertise precies het werken op afstand. Alle processen, het 'delivery model', de kwaliteitsopvolging, alles is afgestemd op dat model." Het maakt de claim van TCS dat het bedrijf omzeggens de uitvinder van offshore outsourcing is, wel acceptabel. "We hebben dit delivery model uitgevonden," aldus Lakshmi, "Anderen zijn naar dit model overgestapt [lees: onder druk van de markt], maar wij zijn niet in dat model gedwongen." TCS maakt zich ook sterk doorheen de tijden met de verwachtingen van de klanten te zijn meegegroeid. Niet alleen inzake aanpak, die vandaag ook de nieuwste werkwijzen (zoals RAD, agile etc) omvat, maar ook wat betreft een inbreng van domeinkennis. Het maakt dat TCS vandaag ook opdrachten met risicodeling aankan. De kernactiviteit betreft it-gestuurde transformaties en diensten, maar daarnaast heeft TCS ook wel een goede kijk op 'business', onder meer als onderdeel van de Tata Group. Deze laatste bestaat al meer dan 150 jaar, en is in een hele rist industrieën marktleider in India. TCS zag overigens in 1968 het daglicht om de andere bedrijven in de groep te voorzien van ict-diensten. TCS mikt voorts op activiteiten met hogere marges, zoals business process outsourcing. "We hebben bijvoorbeeld geen call centers," klinkt het droogjes, "terwijl er ook niet veel bedrijven zijn die '1 miljard dollar' opdrachten aannemen tegen een vatse prijs of binnen een specifieke tijd." De Europese vestiging van TCS ging al in 1975 van start en kan op dit ogenblik rekenen op meer dan 25.000 TCS werknemers rekenen, waarvan meer dan 6.000 in Europa aanwezig zijn (waaronder ca. 1.400 werknemers uit India). Ons continent telt 8 'delivery centers', waarvan er twee in de Benelux zijn gevestigd. Voor onze contreien zijn meer dan 2.700 werknemers actief, waarvan 700 hier ter plekke. Het bedrijf heeft vestigingen in Brussel, Amsterdam, Luxemburg en Eindhoven, met onder meer klanten als Bekaert en Belgacom. Ondertussen moet ook TCS het hoofd bieden aan verandering alom, ook in India. Ja, wordt erkend, de lonen in India zijn gestegen, maar toch kunnen klanten nog steeds besparingen in operationele kosten worden verzekerd. Ook al omdat de productiviteit van de TCS werknemers is gestegen. Voorts woedt ook in India al de 'oorlog om talent', "maar," countert Lakshmi, "TCS heeft een topreputatie en trekt het toptalent aan, gekoppeld aan weinig verloop." TCS krijgt op universiteiten gewoonlijk de kans als eerste met de topstudenten te spreken tijdens de sollicitatierondes op universiteiten, en werkt vaak samen met instellingen voor de ontwikkeling van de leerstof. Bovendien verbreedt TCS de pijplijn van studenten, door nu ook meer instellingen in kleinere steden te bezoeken, waar de studenten moeilijker naar de grote(re) steden kunnen trekken, aldus Narayanan. Ook wordt in het buitenland ook lokaal naar werknemers gezocht, overwegend nog personen met ervaring maar later ook meer pas afgestudeerden. Vandaag neemt TCS al deel aan sollicitatierondes op Amerikaanse en sinds kort ook Britse universiteiten. En wat met gevaren van outsourcing, zoals het verlies of de verkoop van data, of software met securitygevaren als achterpoortjes? Het bedrijf heeft een filosofie van ethisch gedrag, onderstreept Lakshmi, en dat is meer dan een 'grand statement'. "We staan open voor wat nodig is om de klant gerust te stellen en wat helpt om vertrouwen op te bouwen. Dat is een sleutelfactor."Guy Kindermans