De voorbije weken haalde het privé-leven van nogal wat Franse prominenten systematisch het nieuws. Dat deed mijn aandacht afdwalen naar de relevantie van zoekmachines en de oneigenlijke resultaten ervan. In de franstalige pers werd een hoop aandacht besteed aan de problemen van de Franse topzwemster Laure Manaudou en de ‘luchtige’ foto’s die over haar circuleren via internet. Even googelen op sites in het Frans, Nederlands, Engels en Duits, en we grabbelen meteen meer dan 2 miljoen resultaten bijeen. De naam ‘Laure Manaudou’ was tot voor een paar dagen althans goed voor gemiddeld 6.000 zoekopdrachten per dag!

De zoektrendcurve (van Google Trends) brengt die stormloop nog het best in beeld: jarenlang absolute windstilte, tot begin december. En dan volgt een heuse tsunami. Wij vergeleken de curve (een ietwat ongelukkig woordgebruik in deze context) van Laure Manaudou met die van Carla Bruni die intussen óók de actualiteit heeft gehaald en dat allicht nog een tijdje zal doen, zodat u kunt vaststellen dat het hier geen alleenstaand geval betreft. Het staat u vrij om zelf te besluiten wat de beste manier is om zich (al dan niet met opzet) in de belangstelling te werken… Dat surfers het web doorzoeken naar informatie over mensen die de actualiteit halen, tot daar toe. Maar is het normaal dat het aantal zoekresultaten zo enorm wordt? Het bewijst in feite dat zoekmachines snel nieuwe content inventariseren. Maar… is dat goed nieuws? Wie de zoekresultaten wat grondiger bekijkt, stelt vast dat de meeste resultaten sites of blogs zijn die het over Laure Manaudou hebben, maar dan vaak gewoon om iets te zeggen zoals: “Hier vind je helaas geen naaktfoto’s van Laure Manaudou. ” Kortom, dit is een vorm van spamdexing [misbruik van de indexeringstechnieken]. Een beetjes alsof Data News op zijn website een lijst zou geven van concurrerende magazines of sites waarvan geen enkel artikel wordt gepubliceerd, of van thema’s waarover niets werd gepubliceerd.

Diverse sites of blogs leggen overigens zelf uit dat ze het doen om op te vallen, om hoger op te klimmen in de zoekmachines en hun ware inhoud te laten ontdekken. Vele news-letters en andere commentaren hebben het al over de ‘buzz’ van het jaar…

Als de zoekmachines dit fenomeen niet indammen, door hun inventarisering beter af te stemmen op woordketens, loopt het fout af: zoekmachines zullen verzuipen in nietszeggende resultaten. De ‘ernstige’ sites zullen deze techniek allicht niet gebruiken, maar het resultaat blijft hetzelfde: zij verzuipen in de massa! Tenzij ze deze ‘vervuilde’ organische opmars vervangen door ‘gekochte’ inventarisering via adwords…

Olivier de Wasseige is afgevaardigd bestuurder van Defimedia, en al 20 jaar consultant en opleidingsdeskundige op het vlak van e-business en ict-services.

Olivier de Wasseige

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content