Pami uit Overpelt is een producent van kantoormeubelen. De historiek van het bedrijf gaat terug tot 1958. In de jaren negentig kende Pami een snelle groei. Vandaag is het een van de grootste, onafhankelijke Belgische producenten in zijn markt. Het bedrijf telt honderdvijftig medewerkers en realiseert een omzet van bijna twintig miljoen euro. De resultaten van Pami zijn het gevolg van een innovatief beleid, met de nadruk op een modern, verticaal geïntegreerd productieapparaat. De hele productie - van grondstof tot afgewerkt product - vindt in Overpelt plaats. Bovenal weet het bedrijf heel goed wat de markt verlangt. Pami anticipeert op de nieuwe trends in de markt en schenkt daarbij veel aandacht aan productontwikkeling en creatief design. In eigen land benadert het verkoopteam van Pami de klanten rechtstreeks. Het gaat daarbij...

Pami uit Overpelt is een producent van kantoormeubelen. De historiek van het bedrijf gaat terug tot 1958. In de jaren negentig kende Pami een snelle groei. Vandaag is het een van de grootste, onafhankelijke Belgische producenten in zijn markt. Het bedrijf telt honderdvijftig medewerkers en realiseert een omzet van bijna twintig miljoen euro. De resultaten van Pami zijn het gevolg van een innovatief beleid, met de nadruk op een modern, verticaal geïntegreerd productieapparaat. De hele productie - van grondstof tot afgewerkt product - vindt in Overpelt plaats. Bovenal weet het bedrijf heel goed wat de markt verlangt. Pami anticipeert op de nieuwe trends in de markt en schenkt daarbij veel aandacht aan productontwikkeling en creatief design. In eigen land benadert het verkoopteam van Pami de klanten rechtstreeks. Het gaat daarbij onder meer om banken, organisaties bij de overheid en in de gezondheidszorg, kmo's, enzovoort. In het buitenland heeft Pami een dealernetwerk uitgebouwd. Er zijn toonzalen in Brussel, Apeldoorn en Londen. Pami kan intussen terugkijken op tien jaar ervaring met het erp-pakket glovia.com van leverancier Fujitsu Glovia International. Glovia is van oorsprong Amerikaans, maar behoort voor honderd procent tot de Fujitsu-groep. Het Japanse bedrijf behoort wereldwijd bij de vijf grootste leveranciers van it-diensten. Het erp-pakket is uitsluitend op bedrijven uit de discrete manufacturing gericht. "We gebruiken glovia.com doorheen het hele bedrijf: aankoop, productie, verkoop, distributie, boekhouding, rapportering, noem maar op", zegt Eric Gielissen, it-manager bij Pami. De crm-oplossing die Pami vandaag in huis heeft, is een stuk maatwerk. "Eerlijk gezegd kijken we uit naar versie 10 van glovia.com. Die zal een update van de crm-module bevatten." Voor Pami glovia.com in gebruik nam, werkte het bedrijf met het pakket Comet van Siemens. "Een erp-achtige oplossing", stelt Eric Gielissen, "die ook in verschillende modules was onderverdeeld. Alleen hadden we doorheen de jaren zoveel maatwerk aan het pakket toegevoegd, dat we er nog moeilijk mee verder konden. Functioneel ging het nog wel, maar we stootten steeds vaker op de grenzen van wat er mogelijk was." Pami werkt puur op bestelling - make-to-order, zoals dat heet - en daar komen heel specifieke functionele eisen voor een erp-pakket uit voort. Zo garandeert Pami levering binnen de vier weken na bestelling. Dat vraagt een productieproces waarvan de verschillende aspecten heel punctueel op elkaar zijn afgestemd: materiaalplanning, koppeling met het systeem voor voorraadbeheer van de grondstoffen en halffabrikaten, transportplanning, noem maar op. Na een grondige selectie bleek glovia.com hiervoor de best passende oplossing te bieden. Na tien jaar draait het pakket nog altijd bij Pami. Het bedrijf heeft vijfendertig gebruikers op glovia.com, waarvan twintig heavy users. "Ons werk vandaag is niet wezenlijk anders dan tien jaar geleden. Het is niet zo dat we plots behoefte hadden aan een servicemodule of zo. Wel hebben we het pakket intussen uitgebreid met de module voor business intelligence." Voor Gielissen is het belangrijk dat glovia.com volledig op de discrete productie is gericht. Dat liet hem toe snel en binnen budget te implementeren. "De benadering van Glovia verschilt grondig van die van andere erp-leveranciers." Die bieden meestal een product dat in wezen generiek is, en waar op de tweede lijn verticale modules aan zijn toegevoegd, of waar de verticale functionaliteit van partners afkomstig is. "Dat kwam ook duidelijk naar voren toen we de pakketselectie maakten. SAP en Baan (het huidige Infor, nvdr) boden ons dé oplossing. Het was aan het bedrijf om zich aan te passen. Maar daar pasten we voor." Pami wilde liever zijn vertrouwde manier van werken behouden, en die ondersteunen met een passende oplossing. "Uiteindelijk is een geïntegreerd systeem als erp vandaag onmisbaar in een modern bedrijf, zeker wanneer je - zoals wij - de cijfers van de werkvloer in rapporten giet, waardoor je ook nog eens concreet ondersteuning biedt aan het bedrijfsbeleid." Dries Van DammePami heeft vijfendertig gebruikers op glovia.com, waarvan twintig heavy users.