Niet toevallig prijst Bill Gates het in 2006 geopende hospitaal in de buurt van Alicante als 'beste in de wereld'. Het 'Florence'-platform, waar zowat alle medewerkers van de instelling mee werken, werd volledig ontwikkeld in een Microsoftomgeving.
...

Niet toevallig prijst Bill Gates het in 2006 geopende hospitaal in de buurt van Alicante als 'beste in de wereld'. Het 'Florence'-platform, waar zowat alle medewerkers van de instelling mee werken, werd volledig ontwikkeld in een Microsoftomgeving. Florence is niet zozeer een database voor het stockeren van patiëntengegevens, maar een volledig geïntegreerd ziekenhuisinformatiesysteem dat papieren documenten overbodig maakt. Dokters en verplegend personeel kunnen hetzelfde digitaal dossier op eender welke plaats in de instelling opvragen, aanvullen en beheren, en dit via traditionele desktops of draagbare terminals. Ook van op afstand werken behoort tot de mogelijkheden. Mits een eenvoudig adsl-lijntje, kunnen dokters het volledige klinische dossier van een patiënt opvragen in hun thuispraktijk, inclusief PACS-beelden. Laatste nieuwigheid is 'Florence Mobile', een toepassing in .Net waarbij je dossiers kan opvragen en consultaties kan managen via je smartphone. Zelfs de patiënten kunnen inloggen op Florence, langs één van de tientallen touchscreens verspreid over het ziekenhuis. Handig om de eigen status te volgen, of om een afspraak met een arts te verplaatsen. "Mensen met een acuut probleem sturen een sms'je naar het ziekenhuis met de boodschap 'noodgeval', en wij laten hen meteen weten of er nog plaats beschikbaar is op de spoedafdeling", aldus algemeen directeur Luis Barcia. "Zo krijg je een beter zicht op het aantal patiënten dat binnenkomt, en kan je je beter voorbereiden." Torrevieja is de enige zorginstelling in Spanje die op een dergelijke manier communiceert met zijn klanten. "Dat doen we om de 'minder urgente' noodgevallen te kunnen doorverwijzen naar dokters in de buurt, waardoor we heel wat efficiënter zijn. Intussen voeren we 20.000 operaties per jaar uit, veel meer dan de andere ziekenhuizen in de omgeving. Sinds we van start gegaan zijn in 2006, hebben we al 2,4 miljoen euro kunnen besparen." De Florence-applicaties, die allemaal gebruik maken van dezelfde structurele dataset, werden intern ontwikkeld in samenwerking met onder meer Microsoft. Tot op vandaag werd er ongeveer één miljoen euro geïnvesteerd in het project, dat nu onder licentie verpatst wordt aan derden voor om en bij de 3 à 400.000 euro (afhankelijk van de grootte en het aantal bedden van het ziekenhuis). Een dertigtal it'ers (waarvan slechts drie intern) houdt het systeem draaiende, en voegt functionaliteiten toe (zoals de verpleegkundige planning en een project met 2D-tags). Het hospitaal, dat 250 bedden telt, krijgt ongeveer 170.000 patiënten per jaar over de vloer, en heeft 300 dokters onder dak. Opvallend is dat de Florence-suite echt door iedereen gebruikt wordt. "Wat bewijst dat een papierloze omgeving slechts kan werken als iedereen mee is", weet directeur Informatie en Communicatietechnologie Marc Monballieu van het AZ Maria Middelares in Gent. Monballlieu maakte deel uit van de Belgische delegatie die naar Zuid-Spanje trok om het 'wonder' met eigen ogen te kunnen aanschouwen. "Het pakket is het ziekenhuis natuurlijk op het lijf geschreven, maar ik vind het toch indrukwekkend om zo'n geïntegreerd systeem in de praktijk te zien draaien." Een belangrijk voordeel is dat ze in Torrevieja from scratch konden beginnen. Eerst werd er gekeken naar de noden, dan pas naar hoe die noden vertaald konden worden naar een zinvol en allesomvattend systeem. "In de meeste gevallen zie je de omgekeerde beweging", gaat Monballieu verder. "Eerst wordt het systeem binnengehaald, en dan pas wordt er gekeken naar wat mogelijk is." Een ander verschil tussen de Spaanse en de Belgische situatie, is de relatieve eenvoud van de ziekenhuisfinanciering in Spanje. Als gevolg hiervan vallen heel wat registraties weg die bij ons wel moeten gebeuren. "Om Florence in Belgie te kunnen gebruiken, zou flink wat software moeten toegevoegd worden om de tarifering/facturatie modules te voeden", klinkt het nog. "Bovendien gelden bij ons veel strengere regels op het vlak van security en privacy van de patiënt." De directeur plaatst ook een groot vraagteken bij de technische basisinfrastructuur van het Hospital de Torrevieja. "Als je papierloos wil werken, heb je toch wel een grote mate van redundantie nodig in de systemen. Maar in Torrevieja stak de tweede storage-eenheid in hetzelfde rack als de eerste. Een extra computerzaal lijkt mij in dit geval echt wel noodzakelijk." Frederik Tibau