PayFair werd opgericht in 2007 en profileert zich als een Europees betaalschema dat beantwoordt aan de SEPA-norm (Single Euro Payments Area). Behalve het feit dat ze compatibel is met de nieuwe Europese technische standaard (wat niet geldt voor Bancontact/MisterCash, die bijgevolg gedoemd zijn te verdwijnen), profileert PayFair zich als een voordeliger alternatief dan het Amerikaanse aanbod van Visa en MasterCard. "Vandaar ook de benaming", merkt Dominique Buysschaert, medeoprichter, op. Hij voegt er nog aan toe dat een van de gebruikte slogans als volgt luidt: 'One card for one Europe, that benefits all'.
...

PayFair werd opgericht in 2007 en profileert zich als een Europees betaalschema dat beantwoordt aan de SEPA-norm (Single Euro Payments Area). Behalve het feit dat ze compatibel is met de nieuwe Europese technische standaard (wat niet geldt voor Bancontact/MisterCash, die bijgevolg gedoemd zijn te verdwijnen), profileert PayFair zich als een voordeliger alternatief dan het Amerikaanse aanbod van Visa en MasterCard. "Vandaar ook de benaming", merkt Dominique Buysschaert, medeoprichter, op. Hij voegt er nog aan toe dat een van de gebruikte slogans als volgt luidt: 'One card for one Europe, that benefits all'. Om een zo laag mogelijke kostprijs aan te bieden heeft PayFair het voordeel dat het van een wit blad kan vertrekken en geen rekening hoeft te houden met een of andere erfenis uit het verleden, zij het technisch, dan wel in samenhang met een lidstaat. De firma heeft ook een technologisch partnership afgesloten met Unisys voor de infrastructuur en met name de Australische firma Distra weerhouden voor haar switchmodule voor het beheer van de transactieflows. Die bevat een MCAS (mission critical application server) voor duplicatie in realtime van de gegevensbanken, aangewend via een gesplitste infrastructuur en met volledige redundantie. Het geheel werkt in een standaardomgeving van Linux en Java. "We kunnen een vermogen van 2.000 transacties per seconde halen", stelt Dominique Buysschaert, die zich sterk maakt dat hij de kostprijs per transactie kan terugbrengen tot ongeveer een derde in vergelijking met de concurrenten Visa of MasterCard. Andere troeven van PayFair: zijn neutraliteit, flexibiliteit en transparantie. Hierbij dient opgemerkt dat de transacties met PayFair perfect kunnen worden uitgevoerd met de (IP) terminals van Atos Worldline, wat illustreert dat PayFair perfect compatibel is met het SEPA-principe van splitsing van het schema en de processing van de betaalverrichtingen. Sinds oktober 2009 is de PayFair-kaart geleidelijk verspreid in de winkels van Colruyt. De keten wilde haar "huis"kaart, die niet SEPA-compatibel is, vervangen en desgevallend extra diensten kunnen aanbieden (bijv. getrouwheidsacties). "De 5 à 6 grootste winkels kunnen vandaag reeds PayFair-transacties aanvaarden, en tegen het einde van het jaar zou de hele keten betalingen met PayFair-kaart moeten toestaan, net zoals de meeste supermarkten van het land (Carrefour, Lidl, Aldi, Ikea, Makro, enz.). Bovendien zal het systeem binnenkort ook geïmplementeerd worden in Duitsland, waar binnen afzienbare tijd een ander proefproject van start zou gaan. Ook in Frankrijk zijn al ernstige contacten gelegd (onder meer met de belangrijkste leden van de Fédération du Commerce et de la Distribution), evenals in Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en verschillende landen van Centraal-Europa en Oost-Europa. Qua technologische ontwikkelingen interesseert PayFair zich uiteraard ook voor betalingen zonder contact evenals voor betalingen via internet. Op het vlak van e-commerce biedt ze voor de authentificatie van een betaling via internet een techniek van doorverwijzing aan via haar platform met een unieke en gecodeerde kiestoon, die gedetecteerd wordt door de gsm (of zelfs een vaste telefoon) van de opdrachtgever, gekoppeld aan een pin-code. "Voor deze technologie is de interesse ook groot in de Oost-Europese landen, waar de mobiele technologie sterk verspreid is. Des te meer omdat het niet nodig is om een kaart en/of token te verdelen", zegt Pierre Orban, Directeur Marketing en Producten. Hij voegt er nog aan toe dat 50% van de fraudegevallen met betaalkaarten samenhangen met transacties via internet, en dat de stijging een legitieme bekommernis is van de banken die de gevolgen ervan moeten dragen. Bovendien kan dit soort dienst gemakkelijker worden ingevoerd dan een systeem met een token dat geregistreerd en verdeeld moet worden, waardoor de veiligheid niet altijd optimaal is. Overigens koos het Belgische bedrijf E-ve voor PayFair als oplossing voor haar nieuwe elektronische maaltijdcheque, de E-Kena, die in de loop van het 2e semester van het jaar in ons land aangeboden zal worden. "PayFair en E-ve hebben een gemeenschappelijke visie", voegt Dominique Buysschaert toe. PayFair heeft ook een mobiele terminal ontwikkeld, zodat de klant met zijn gsm kan betalen in een winkel waar zo'n terminal staat. Een oplossing die de betaalterminals met kaarten moet vervangen want die zijn vaak erg duur. "Er is een window of opportunity voor PayFair, des te meer omdat we met beproefde technologieën werken," meent de ceo nog. "We willen een correcte prijs vragen voor de aangeboden dienst. We hebben nu de steun van de handelaars en de grote verdelers, die deze nieuwe concurrentie waarderen, omdat ze meer keuze hebben. De beheersing is eveneens een gevoelig punt voor de handelaars." "Ook een grote bank heeft een proefproject opgestart met ons", toch een bewijs dat de zaken bewegen, zelfs bij de banken, die traditioneel eerder behoudsgezind zijn". "We bouwen al sinds 2007 aan onze geloofwaardigheid: onze funding is verzekerd sinds 2008 en de technologie is aanwezig sinds oktober 2009. Nu komt het erop aan om onze plaats te vinden en aan te tonen welke toegevoegde waarde we aanbieden, zowel voor de banken als voor de handelaars, zonder hun gemeenschappelijke klanten te vergeten, de consumenten. We moeten zowel reactief als proactief zijn en tegelijk innoverend blijven." Marc Husquinet