Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De West-Vlaamse start-up PegusApps profiteert volop van de groeiende interesse in mobiele toepassingen voor de bedrijfsomgeving. “Bij heel wat ondernemingen is er al wel een visie, maar de apps zelf ontbreken nog.”

Oprichter Wesley Lorrez van Pegus-Apps kreeg al snel in de gaten dat het gros van de Belgische ondernemingen nog maar weinig kaas gegeten heeft van mobiele toepassingen. “Ik lees regelmatig de cio-interviews in Data News, en dan merk je dat die mensen wel beseffen dat ze een deel van hun bedrijfsprocessen naar mobiele toestellen moeten brengen omdat ze daar hun voordeel mee kunnen doen, maar het probleem is dat ze geen apps hebben om die visie gestalte te geven. Met PegusApps willen we daar iets aan doen. Er zijn te veel ondernemingen die de bal aan het missen zijn.”

PegusApps is naar eigen zeggen het grootste Belgische bureau voor enterprise apps op maat. De starter telt intussen een 50-tal klanten, en heeft al oplossingen ontwikkeld voor ondernemingen als Worldline, Atlas Copco, de NMBS, Barco en Picanol. Het voorbije jaar boekte het team een omzet van meer dan 1.2 miljoen euro, en Lorrez verwacht een verdubbeling in 2015. Dat is ook zusterblad Trends niet ontgaan, dat PegusApps prompt nomineerde tot één van de ‘starters van het jaar’ bij de Trends Gazellen.

“Onze boodschap is eenvoudig”, oppert de ondernemer. “Wij bouwen mobiele bedrijfsapps waarmee ondernemingen kosten kunnen besparen. Een voorbeeld? Skylift, een kmo die liften onderhoudt, had zijn investering op zes maanden terugverdiend. Vroeger vulden de onderhoudstechnici papieren werkbonnen in die op kantoor werden overgetikt, maar dankzij de app worden die bonnen nu digitaal opgemaakt en automatisch ingeladen in de backend. Hierdoor werkt het bedrijf een pak efficiënter.”

Eén van de grootste klanten van Pegus-Apps is een Zwitsers technologiebedrijf dat salesvertegenwoordigers heeft in alle uithoeken van de wereld. “Tot voor kort zeulden die mensen papieren catalogussen mee naar al hun klanten, maar dankzij onze app hebben de verkopers nu steeds de meest recente info op zak, en kunnen ze via een connectie met de centrale bedrijfsserver meteen bestellingen en leveringen in orde brengen”, klinkt het. “Door de papieren catalogussen te schrappen, besparen de Zwitsers jaarlijks meer dan 2 miljoen euro. Dat is toch niet slecht, me dunkt.”

ANDROID

Momenteel zijn de apps van PegusApps vooral iOS- en Android-gebaseerd. “We hebben sinds een half jaar wel een Windows-specialist in huis en we zitten regelmatig rond de tafel met de mensen van het Microsoft Innovation Center (MIC) in Kortrijk, maar we merken toch dat de meeste klanten nog een afwachtende houding aannemen voor Windows-apps op mobieltjes.”

“Ik weet wel: Android hééft een kwalijke reputatie binnen de bedrijfswereld, 70 procent van onze apps zijn dan ook iOS-apps. Mobiele toestellen van Apple kan je behoorlijk goed dicht timmeren, met Android-devices is dat al heel wat moeilijker. Niet dat het mobiele OS van Google een slecht systeem is, maar we raden onze klanten toch aan om hun mensen niet met hun eigen toestel te laten werken. Bring your own device is een no go met Android-toestellen.” Wesley Lorrez stampte Pegus-Apps in 2012 in zijn eentje uit de grond, met eigen middelen. Na één jaar draaide hij al 40.000 euro winst. De naam van de start-up verwijst naar Pegasus, een gevleugeld paard uit de Griekse mythologie. “Dat is ook wat we willen doen”, klinkt het enthousiast. “We zeggen aan onze klanten: spring op onze rug en je krijgt vleugels.”

De app-bouwer heeft momenteel een kleine 20 mensen op de payroll. “App-bedrijven in b2c zoeken vooral marketing- en designspecialisten, waar wij meer focussen op backend-deskundigen en op developers die software op maat schrijven. Onze expertise ligt bijvoorbeeld in 3D en in security, eerder dan in een hippe frontend.”

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content