Het zijn unieke tijden om in it te werken, gaat Peter Bal van start. "We hebben ons jaren bezig gehouden met de ondersteuning van businessprocessen, terwijl it nu vaak de innovatie moet brengen en zelf een onderdeel wordt van de diensten die het bedrijf aanlevert." Voor Peter Bal kan it best mee inkomsten genereren voor een bedrijf. Hij heeft er zelf dan ook aan meegewerkt. Wabco, waar hij al tien jaar cio is, groeide de laatste jaren uit van een leverancier van remsys-temen voor trailers tot een bedrijf dat naast onderdelen ook ondersteunende software voor 'fuel efficiency' en connectiviteit aanbiedt.
...

Het zijn unieke tijden om in it te werken, gaat Peter Bal van start. "We hebben ons jaren bezig gehouden met de ondersteuning van businessprocessen, terwijl it nu vaak de innovatie moet brengen en zelf een onderdeel wordt van de diensten die het bedrijf aanlevert." Voor Peter Bal kan it best mee inkomsten genereren voor een bedrijf. Hij heeft er zelf dan ook aan meegewerkt. Wabco, waar hij al tien jaar cio is, groeide de laatste jaren uit van een leverancier van remsys-temen voor trailers tot een bedrijf dat naast onderdelen ook ondersteunende software voor 'fuel efficiency' en connectiviteit aanbiedt. "Ik ben fier op het bedrijf waarvoor ik werk," zegt Bal, "die connectiviteit stond anderhalf jaar geleden nog niet op de agenda. We hebben vanuit de it de arrogantie gehad om die discussie toch aan te zwengelen." Om als it-afdeling zo'n agenda voor te stellen, moet de cio echter eerst vertrouwen van de business krijgen. "We zijn zelf begonnen met 'operational excellence', de it-dienstverlening uitbouwen en stroomlijnen. Da's uiteindelijk de basis van it en het belang daarvan zal alleen maar stijgen. Via procesverbetering hebben we in 2008 onze operationele kosten op een jaar tijd met dertig procent verlaagd. Zo krijg je een naam." Een manier om die operational excellence aan te pakken, is alvast de cloud, zegt Peter Bal : "Heel wat bedrijven en it-afdelingen hebben een intern huis vol met koterijen die door de jaren heen zijn gegroeid. Als je op de goeie manier cloud implementeert, dan kan je daar een snellere structuur voor maken, met betere procesondersteuning. Je geraakt verlost van ballast uit het verleden die je al jaren meesleurt." Zolang bedrijven die legacy software niet identiek nabouwen in de cloud, weliswaar. Om de veranderende tijden het hoofd te bieden, moet een cio kunnen anticiperen, vindt Bal : "Enkele jaren geleden was een bedrijf als Wabco zoals een groot schip op de Rijn, rustig voortvaren, af en toe brandje blussen, alles onder controle. Het was niet altijd makkelijk, maar het was grotendeels voorspelbaar." Tegenwoordig is dat anders, zegt Peter : "Wabco is vandaag, zoals de meeste bedrijven, meer een raft op een wildwaterrivier. Je weet waar je vandaan komt maar kan moeilijk voorspellen waar je heen gaat. Je hebt geen tijd om branden te blussen, je hebt die nodig voor andere dingen." Die andere dingen, dat zijn dan bijvoorbeeld digitale transformatie. Een van de redenen waarom hij tot CIO of the Year 2015 werd gekroond, is de manier waarop hij de digitale transformatie bij Wabco tot stand bracht. Hoe je dat aanpakt ? Met samenwerking. "Elke it-afdeling die zichzelf respecteert is met digital bezig. Maar je kan niet digitaal gaan als je het alleen probeert te doen," zegt Peter Bal. Digitale transformatie is een kwestie van alle afdelingen, niet alleen de it. "Iedereen vindt dat evident, maar in de praktijk werken we weinig samen. Er wordt gealigneerd, dat wel. We zorgen dat we elkaar niet in de weg lopen, maar echt samenwerken is dat niet." Hij geeft een voorbeeld van hoe het wel kan. Wabco levert luchtophangingssystemen aan Tesla, dat data verzamelt over alles wat er met hun auto's gebeurt. "Zij delen ook de gegevens die ze hebben over onze producten in hun wagens. We hebben daaruit geleerd dat onze compressor een derde minder gebruikt werd dan voorzien. Wij zouden voor die informatie geld vragen. Tesla is dat zelf, gratis, komen aanbieden en ze gingen er van uit dat er wel iets goeds zou uitkomen. Dat was ook zo. Wij hebben dat onderdeel herwerkt en het kost nu minder." Els Bellens