Plat4mation is een 'platform as a service' provider die van start ging in Nederland en in het voorjaar van 2016 een kantoor opende in Mechelen. De Belgische tak is intussen goed voor acht medewerkers en kan referenties als Agfa Healthcare, TVH, Imec en ING voorleggen. Plat4mation biedt de diensten van ServiceNow aan, een Amerikaanse cloudspeler die zich heeft gespecialiseerd in service management voor ict, hr en facilities. "We werken met een cloudplatform van waaruit we alles onder de vorm van diensten naar de markt brengen", zegt Gerry Appeltants, managing director bij Plat4mation Belux. "We bekijken de gevraagde functionaliteit dus niet vanuit een tool, wat meteen het grote verschil is met andere bedrijven die rond service management actief zijn."

Omdat Plat4mation de diensten vanuit het ServiceNow-platform aanbiedt, blijft alles geconsolideerd binnen die ene omgeving. Dat zorgt niet alleen voor een snelle beschikbaarheid van de diensten - ook op tablet en smartphone - maar evenzeer voor een snel terugverdieneffect. "Wat Azure of Amazon aanbieden op het vlak van infrastructuur, doen wij rond service management. Het gaat om de louter functionele invulling van de diensten." Zo heeft een klant als TVH alles wat niet onder SAP of Salesforce valt op het ServiceNow-platform samengebracht. "Ik denk onder meer aan de ondersteuning voor een nieuwe medewerker. De hr-afdeling zorgt voor een personeelsnummer en een toegangsbadge, maar daar stopt het niet. De ict-afdeling staat in voor de aanmaak van een e-mailadres, fleet management moet een bedrijfswagen voorzien, facility management moet een kantoor toewijzen enzovoort. Die informatie zit nu niet langer verspreid over verschillende tools, maar is netjes geïntegreerd op één platform."

SELFSERVICE

Die integratie biedt meteen heel wat voordelen. "Gebruikers kunnen heel wat taken zelf uitvoeren", zegt Gerry Appeltants . "Zo worden de kosten automatisch gereduceerd. We schatten de return on investment van een gemiddeld traject op minder dan een jaar." Dat is onder meer het gevolg van de mogelijkheid om meer te automatiseren. "De hr-afdeling hoeft niet langer allerlei mailtjes te sturen naar de collega's bij ict, bij fleet management enzovoort. Zo kan ze zich concentreren op activiteiten die toegevoegde waarde bieden. Het volstaat om de workflow voor de 'on-boarding' van een nieuwe medewerker op te starten, waarna de rest van het proces vanzelf loopt. Hr kan alles via een dashboard opvolgen."

Plat4mation ziet hier ook een oplossing voor bedrijven die snel willen reageren op verandering. "Medewerkers moeten van op om het even welke locatie en met om het even welk toestel toegang hebben tot hun werkomgeving. Een platform voor service management dat alles als een dienst aanlevert is een kerncomponent binnen die nieuwe aanpak."

KLEIN BEGINNEN

ServiceNow ondersteunt de consolidatie van afzonderlijke, niet-compatibele tools en diensten, service desks en processen, en zorgt zo voor efficiëntie en wendbaarheid binnen de ict-organisatie. De oplossing steunt op een klassiek cloudmodel : een bedrijf betaalt in functie van het gebruik en van de diverse functionele domeinen. "Je kan klein beginnen, vanaf tien eindgebruikers", zegt Gerry Appeltants. "Het is dus perfect mogelijk om het platform te introduceren bij één afdeling van een onderneming - met bijvoorbeeld enkel it service management, hr en facility management - om daarna verder uit te breiden naar andere bedrijfsafdelingen, of naar andere functionele domeinen, zoals legal, marketing, field service, enzovoort. Het grote voordeel is dat je vanuit het platform altijd het overzicht bewaart, ook wanneer het toepassingsgebied uitbreidt."

Dries Van Damme

"We bekijken de gevraagde functionaliteit dus niet vanuit een tool"