De MIVB wou zich voorzien van een geïnformatiseerde portaalsite zodat de buschauffeurs in eerste instantie (1.400 chauffeurs) en vervolgens de tram- en metrochauffeurs (respectievelijk 900 en 300 chauffeurs) alle soorten aanvragen konden beheren (verloven, dienstwisselingen, verlofdagen, waarschuwingen voor piekperiodes van vervuiling, boodschappendienst, enz.) en elektronisch toegang kregen tot verschillende rapporten en documenten (onder me...

De MIVB wou zich voorzien van een geïnformatiseerde portaalsite zodat de buschauffeurs in eerste instantie (1.400 chauffeurs) en vervolgens de tram- en metrochauffeurs (respectievelijk 900 en 300 chauffeurs) alle soorten aanvragen konden beheren (verloven, dienstwisselingen, verlofdagen, waarschuwingen voor piekperiodes van vervuiling, boodschappendienst, enz.) en elektronisch toegang kregen tot verschillende rapporten en documenten (onder meer dagplanningen, halfmaandelijkse planningen en jaarplanningen). Einddoel was om de administratieve taken van de depotassistenten te verminderen (en hen zo de mogelijkheid te bieden om hun rol van buurtagenten ten volle te spelen), het administratieve beheer te centraliseren binnen één cel (betere kwaliteit van de verwerking, betere zichtbaarheid, minder personeel nodig) en het beheer van de aanvragen grotendeels te automatiseren. Voor dit project heeft de MIVB een beroep gedaan op Keneos, een consultancyfirma die gespecialiseerd is in SAP. Men moet weten dat het intranet op een transparante manier toegang moest krijgen tot gegevens die opgeslagen zijn in een back-end SAP HR evenals tot gegevens die bewaard worden in een derdensysteem (SADE), dankzij de technologieën XI en webdiensten. Evenzo moest de portaalsite het boodschappensysteem dat eigen is aan de MIVB, integreren. Bovendien moest de oplossing stabiel, gebruiksvriendelijk en snel te implementeren zijn. Tot slot moest de toegang tot het intranet zowel vanaf een kiosk, als van thuis uit mogelijk zijn via een beveiligde verbinding, met aanvaardbare reactietijden. Het informaticaproject werd opgestart in april 2008 en, zoals oorspronkelijk gepland, in januari 2009 in productie genomen (big bang voor de 1.400 buschauffeurs, na afloop van intensieve acceptatie- en stresstests), met uitbreidingen die voorzien waren in april 2009, terwijl het metropersoneel tegen 2010 toegang zal krijgen tot het intranet. Het was een groot succes en alle doelstellingen werden bereikt, zowel op het niveau van de directie van de MIVB als op het niveau van de gebruikers die zich bijzonder snel hebben aangesloten bij het concept. Marc HusquinetEinddoel was om de administratieve taken van de depotassistenten te verminderen.