Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

Toen we de resultaten van onze telecomenquête voorlegden aan een reeks specialisten uit verschillende sectoren, waren onze gesprekspartners het alvast over één zaak eens: ondanks de liberalisering van een decennium geleden blijft Belgacom de markt domineren.

Tussen 4 en 24 november nam Heliview in opdracht van Data News 301 telefonische interviews af bij bedrijven met minimum 100 werknemers. De bedoeling was te peilen naar de stand van telecom in ons land. De liberalisering van de markt een decennium geleden, is alleszins niet geworden wat men gehoopt en verwacht had. “En eigenlijk is dat triestig”, zegt Danielle Jacobs, directeur van Beltug. “We dachten dat we voor een omwenteling gingen staan maar in feite is er weinig of niets veranderd – en het ziet er niet naar uit dat het beter gaat worden. Ook voor de convergentie van vast en mobiel heeft Belgacom alles in huis, en van de rest van de spelers van toen zijn er niet veel overgebleven.” Eén tendens is alvast duidelijk: het samengaan van vaste en mobiele communicatie wordt steeds belangrijker. Hoe evolueert dat bij de bedrijven? “Ons mobiel gedeelte zit bij Mobistar, wij hebben de data, die voor ons steeds belangrijker worden, in een speciale overeenkomst gegoten”, legt Kalman Tiboldi uit, cio van TVH. “Alle mobiele toestellen connecteren automatisch naar de bedrijfs-vpn zodat wij allerlei diensten naar onze eigen mobiele gebruikers kunnen pushen. Voor vast kopen wij bundels van minuten, dat is een basic commodity met heel weinig toegevoegde waarde, de kost komt hier op de eerste plaats. Ik heb wel het gevoel dat het mobiele gedeelte steeds belangrijker wordt en dat zou de dominantie van Belgacom wel kunnen afzwakken.” Bij de VRT is het anders, zegt Heyme Langbroek, hoofd van de dienst telefonie. “Wij hebben Telenet als operator voor de vaste lijnen, maar natuurlijk kan je voor het stuk isdn nog steeds niet om het kopernetwerk van Belgacom heen. Administratief hebben we alles aan Telenet toevertrouwd, ik wil één contactpersoon hebben om alles te kunnen beheren en maar één nummer bellen als ik een storing heb. Achteraf bekeken was dat niet zo’n beste keuze want in b2b draait het allemaal om sla’s en op gewone isdn-lijnen kan ik bij Telenet geen grote sla’s krijgen tenzij zij zelf goede sla’s kunnen afspreken bij Belgacom, maar dat kan blijkbaar nog niet.”

Frans Godden

VAN DE SPELERS VAN TIEN JAAR GELEDEN ZIJN ER NIET VEEL OVERGEBLEVEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content