Toen Toshiba in 1985 uitpakte met haar T1100, betekende dit een ommekeer voor de markt van de draagbare computers. Toshiba bood een IBM-compatibele draagbare computer aan met herlaadbare batterijen, lcd-scherm en een unit voor diskettes van 3,5". Met dit model kon de fabrikant zelfs de markt domineren midden jaren '90.
...

Toen Toshiba in 1985 uitpakte met haar T1100, betekende dit een ommekeer voor de markt van de draagbare computers. Toshiba bood een IBM-compatibele draagbare computer aan met herlaadbare batterijen, lcd-scherm en een unit voor diskettes van 3,5". Met dit model kon de fabrikant zelfs de markt domineren midden jaren '90. Maar de tijden zijn veranderd. Zo kreeg Toshiba op de emea-markt van de pc (notebooks en desktops samen) voor 2009 slechts de 5de plaats toebedeeld door het onderzoeksbureau IDC, met een marktaandeel van 5,7%, ver achter HP (20%), Acer (19,5%), Dell (9,3%) en Asus (6,2%). En dat met een zeer sterke terugval in 2008 (- 7%), weliswaar minder dan Dell (-15,4%). De constructeur wil het daar niet bij laten en heeft zich aangepast om te kunnen reageren. Zodoende werd de emea-zone geherstructureerd in regio's om beter rekening te kunnen houden met de lokale bijzonderheden. Bij ons is Ronald Ravel sinds november vorig jaar sales & marketing manager, afhankelijk van een Benelux-organisatie. Die staat onder de verantwoordelijkheid van de zone Central Europe, onder leiding van de Belg Dirk Thomaere. Dat gezegd zijnde blijft Toshiba voorrang verlenen aan het indirecte kanaal, met onder meer de Belgische partners Ingram, Tech Data, Systemat, Econocom, Computacenter, Waslet, Redcorp en Copaco, die zowel resellers als retail leveren. Maar "we willen vooral een oplossing bieden, eerder dan een prijs en specificaties. Er is een plaats op de markt voor waardevolle aanbiedingen, kwaliteit, meer dan alleen een prijs", benadrukt Thomaere. Om te slagen steunt Toshiba op een kanaal dat nog verder uitgebreid zal worden. "Wij gaan de resellers opnieuw motiveren en specifieke programma's en incentives aanbieden aan onze partners, belooft Thomaere. De prijs zou niet het enige criterium mogen zijn bij de aankoop. Aan ons om de reseller te overtuigen en hem eerder een oplossing aan te bieden. De reseller moet zich bewust zijn van de meerwaarde die Toshiba biedt." Als voorbeeld verwijzen we naar de restwaarde van een notebook van Toshiba bij leasingcontracten of de gekoppelde verkoop (pc en abonnement voor draadloze verbinding). Deze zomer zullen ook nieuwe producten gelanceerd worden, met nog meer nadruk op de aspecten van mobiliteit en het concretiseren van de strategie met meerdere schermen, om de verschillende schermen van een gezin met elkaar te verbinden (pc, tv, gsm) en de inhoud ervan te delen. Voor de ondernemingen daarentegen zou 2010 het jaar van Windows 7 moeten worden.Marc Husquinet