Hebt u ook zo langzaamaan genoeg van al die onheilspellende berichten over de crisis waarmee iedereen u rond de oren slaat? Terwijl een crisis zoals we die nu doormaken net zo goed mogelijkheden creëert. Ze biedt bedrijven een uitgelezen kans om stil te staan bij hun bedrijfsprocessen en creatief na te denken over mogelijke alternatieven. Om producten en diensten eventueel te heroriënteren. De extra ademruimte die vrijkomt omdat projecten uitgesteld worden, laat bedrijven toe om hun mensen bij te scholen en hen extra training te bieden. Toch is het aantal opleidingen niet toegenomen sinds de crisis begon. Wel integendeel. Een kwestie van besparingen? Vermoedelijk. Veel bedrijven zien opleidingen alleen als een kost. Toegegeven: het is natuurlijk niet goedkoop om een consultant een weekje op cursus te sturen.
...

Hebt u ook zo langzaamaan genoeg van al die onheilspellende berichten over de crisis waarmee iedereen u rond de oren slaat? Terwijl een crisis zoals we die nu doormaken net zo goed mogelijkheden creëert. Ze biedt bedrijven een uitgelezen kans om stil te staan bij hun bedrijfsprocessen en creatief na te denken over mogelijke alternatieven. Om producten en diensten eventueel te heroriënteren. De extra ademruimte die vrijkomt omdat projecten uitgesteld worden, laat bedrijven toe om hun mensen bij te scholen en hen extra training te bieden. Toch is het aantal opleidingen niet toegenomen sinds de crisis begon. Wel integendeel. Een kwestie van besparingen? Vermoedelijk. Veel bedrijven zien opleidingen alleen als een kost. Toegegeven: het is natuurlijk niet goedkoop om een consultant een weekje op cursus te sturen. Stel dat je 1500 euro betaalt voor een week opleiding, dan moet je er ook rekening mee houden dat je tijdens die week niets verdient aan die consultant. Met een uurtarief van 100 euro in een 38-urenweek, krijg je als bedrijf die week 3.800 euro minder binnen. Daar komen nog de loonkosten bij. Mensen opleiden kost geld, dat is wel duidelijk. Maar de externe kosten zijn dus slechts een beperkt deel van het hele plaatje. Een minder drukke agenda is dan het ideale moment om je mensen opleidingen te laten volgen. Aan mensen die aan de kant blijven zitten, heb je ook niet veel als bedrijf, toch? Investeren in kennis van mensen is in de ICT-branche altijd nodig. Crisis of niet. In onze sector is het menselijk kapitaal immers van onschatbare waarde. Net nu hebben bedrijven tijd om te investeren in innovatie en kennisoverdracht, zodat ze sterker uit de crisis komen. Toch stijgt de vraag naar opleidingen niet. Dat staat in schril contrast met het feit dat de overheid en de sector staan te zwaaien met subsidies en gratis opleidingscheques. Dit geldt ook - en zelfs vooral - in de ICT-sector, waar voortdurend bijscholen een must is, gezien de snelheid waarmee nieuwe technologieën op de markt komen. Meer nog: de crisis noodzaakt bedrijven te investeren in bepaalde technologieën, zoals virtualisatie, die bedrijven de kans biedt om hun operationele kosten te verlagen en de poort openzet naar milieuvriendelijke informaticasystemen. Software-as-a-service is een andere strategie die organisaties precies in deze tijden moeten overwegen. Het biedt hen de kans om met minimale investeringen toch met innovatieve technologie te werken. Om alle bovenstaande redenen blijven de overheid en de ICT-branche bedrijven aanmoedigen om hun mensen op te leiden. Er is ten eerste de KMO-portefeuille, het initiatief van de Vlaamse Overheid dat sinds dit jaar BEA (Budget voor Economisch Advies) vervangt. Hiermee betaalt de overheid 50 tot 75 % terug van het bedrag dat kmo's in opleidingen investeren. Daarnaast is er Cevora, waar bedrijven hun mensen kunnen inschrijven voor opleiding. Sommige opleidingen zijn volledig gratis (afhankelijk van het paritair comité van de deelnemende bedrijven), voor andere trainingen betaalt Cevora de helft tot het hele bedrag terug. Cevora deelt zelfs forfaitaire vergoedingen voor verplaatsingskosten uit. Ten slotte bieden ook ICT-leveranciers zelf gratis opleidingen aan. Zo had Microsoft België dit jaar een bedrag van 1,8 miljoen euro aan opleidingscheques in zijn portefeuille. Bedrijven met bepaalde types licentieovereenkomsten kunnen hiervan gebruikmaken en hebben recht op gratis trainingen door gecertificeerde partners en trainingcenters. Begrijpt u waarom een half jaar later nog anderhalf miljoen euro in de pot zit? Onze bedrijven maken dus geen of veel te weinig gebruik van de kansen die ze krijgen. Terwijl er net nu nogal wat mensen tijdelijk geparkeerd staan en op hun stoel zitten. Het klimaat voor opleidingen was nooit zo goed: er is tijd, en kennis is eens te meer macht. Het verbaast me des te meer dat we in onze leslokalen niet veel meer ict'ers zien die hun kennis komen bijschaven. Daarom wil ik alle bedrijven oproepen om gebruik te maken van de beschikbare middelen en in hun mensen te investeren. We zullen immers alleen beter uit de crisis komen als we blijven investeren in kennis. Want in onze sector is het menselijk kapitaal van onschatbare waarde. Of had ik dat al gezegd?tekst: Marco Braakman