Door bpm te zien als een koppelstuk tussen it en business, verdeelt Promexis zijn aanbod in 4 grote stappen. Ten eerste is er de analyse en verbetering van het operationele aspect van elke afdeling van de organisatie, of het nu gaat om financiën, hr, testing, enz. Deze verbetering mondt uit in een daling van de kosten, de risico's en termijnen, en een verbetering van de kwaliteit. "Het is erg belangrijk om je bewust te zijn van een potentiële verbetering. De algemen...

Door bpm te zien als een koppelstuk tussen it en business, verdeelt Promexis zijn aanbod in 4 grote stappen. Ten eerste is er de analyse en verbetering van het operationele aspect van elke afdeling van de organisatie, of het nu gaat om financiën, hr, testing, enz. Deze verbetering mondt uit in een daling van de kosten, de risico's en termijnen, en een verbetering van de kwaliteit. "Het is erg belangrijk om je bewust te zijn van een potentiële verbetering. De algemene directie moet hier ook van overtuigd worden, die dan optreedt als sponsor en een top-down benadering toepast", legt Olivier Beroudiaux, sales director van Promexis, uit. Om deze stap te implementeren steunt het bedrijf op methodologieën van de markt, waaronder Six Sigma en Lean, maar ook de huisexpertise en partnerschappen, meer bepaald met IDS Scheer (nu Software AG) en zijn platform Aris. De tweede stap is de automatisering van processen waarbij "de interactie met de klanten een belangrijke differentiator van Promexis vormt", benadrukt Beroudiaux, met als doel it nog beter af te stemmen op de business. Hierbij steunt het bedrijf op het platform Cordys, dat tegelijk een bpm-suite en een bam-tool (business activity monitoring) biedt. Vervolgens biedt Promexis een Business Test Case Generator aan waarmee een proces gemeten en geconfronteerd kan worden met de eindgebruikers. Tot slot wil de stap Operation & IT General Control de processen voor pr-auditing of compliance vergemakkelijken. "Onze basisactiviteit bestaat erin om de processen te verbeteren", benadrukt Beroudiaux nog eens, "maar we kunnen ons maar beperken tot de ene of andere stap dankzij een zeer pragmatische aanpak. Belangrijk is dat de klant autonoom kan worden." Promexis staat los van de softwareaanbiedingen. Bovendien steunt het bedrijf op de methodologieën Prince 2, Itil, Cobit en CMMI. Dicht bij de klant staan en het menselijke aspect van de aanpak van bpm worden hierbij niet uit het oog verloren. Promexis stelt momenteel een twintigtal consultants te werk in Belux (5 in Luxemburg en de rest in ons land) en noemt onder zijn referenties (vooral afkomstig uit de financiële sector, maar ook uit de ziekenhuiswereld) ING, Dexia, Luminus en de Stad Brussel (verbetering van processen) of nog de Stad Gent (klantinteractie op basis van het product van het Belgische Nixxis). Marc Husquinet