QlikTech blijft een duurzame groei kennen. Zo zegt het bedrijf dat het 10.000 nieuwe klanten op een jaar tijd heeft gewonnen, dit is een sprong van bijna 70 %. Vincent Peters, manager voor de Benelux en Oost-Europa, schrijft deze sterke prestatie toe aan een zelf uitgeroepen disruptief profiel. "Onze bijzonderheden op het vlak van in-memory-beheer en business data discovery spelen in op twee belangrijke trends met nieuwe behoeften als gevolg. Aan de ene kant de 'consumerization' van it, die een onmiddellijke en vrije toegang tot informatie met zich meebrengt; aan de andere kant het gecombineerde effect van de globalisering van de concurrentie, waardoor de logistieke ketens bij elkaar doordringen, en de steeds toenemende veranderingen waarmee bedrijven te kampen hebben. De behoefte aan goed onderbouwde beslissingen en dus bi wordt dagelijkse kost."
...

QlikTech blijft een duurzame groei kennen. Zo zegt het bedrijf dat het 10.000 nieuwe klanten op een jaar tijd heeft gewonnen, dit is een sprong van bijna 70 %. Vincent Peters, manager voor de Benelux en Oost-Europa, schrijft deze sterke prestatie toe aan een zelf uitgeroepen disruptief profiel. "Onze bijzonderheden op het vlak van in-memory-beheer en business data discovery spelen in op twee belangrijke trends met nieuwe behoeften als gevolg. Aan de ene kant de 'consumerization' van it, die een onmiddellijke en vrije toegang tot informatie met zich meebrengt; aan de andere kant het gecombineerde effect van de globalisering van de concurrentie, waardoor de logistieke ketens bij elkaar doordringen, en de steeds toenemende veranderingen waarmee bedrijven te kampen hebben. De behoefte aan goed onderbouwde beslissingen en dus bi wordt dagelijkse kost." James Richardson, analist bij Gartner, koos het thema 'consumerization' als rode draad door zijn uiteenzetting. Een trend waarvanbi volgens hem de belangrijkste principes moet omarmen, namelijk een hoge mate van bruikbaarheid (via interactieve visualisatie en de ondersteuning van mobiele uitrusting), reactiesnelheid (via bijvoorbeeld in-memory-analyse) en relevantie (geschiktheid van de informatie op aanvraag die concrete vorm moet krijgen via bi-mechanismen inzake self-service, interactieve bi en tools voor verkennende analyse op maat). "Je kunt het fenomeen consumerization, ook wel 'burgeroorlog in de it', geen halt toeroepen. Consumenten hebben een generatie voorsprong op bedrijven, die geen andere keuze hebben dan voordeel te halen uit wat de jonge generatie werknemers nodig heeft. Anders vinden die werknemers wel andere manieren om aan hun informatiebehoeften te voldoen." Volgens hem is dit een geheel nieuwe manier om het werk te bekijken die tot uiting komt, ook in de besluitvorming: "Zodra een bi-tool een uitzondering opspoort ten opzichte van een vooraf bepaalde situatie, reageert de nieuwe generatie door te willen samenwerken aan de aldus opgespoorde informatie." De manier waarop gegevens worden benut, evolueert ook: "dankzij visualisatietools zwemmen de gebruikers in de gegevens. Voor hen heeft dit veel weg van gaming. De verkenning van nieuwe relaties [tussen gegevens] wordt kinderspel." Volgens James Richardson wil "voordeel halen" uit wat de nieuwe generatie wil soms ook zeggen "profiteren". In de eerste betekenis van het woord. "In tijden van crisis," herinnert hij zich nog, "dienen it-budgetten meer dan ooit om het bestaande te beheren. Amper 10 % gaat dan naar innovatie. Dat is te weinig. Dus waarom geen gebruik maken van consumerization om innovatie te ondersteunen? Gebruikers zijn wel degelijk bereid om in hun buidel te tasten om de innovatiegraad te verhogen." In bedekte termen wil dit zeggen dat ze hun eigen devices mogen meebrengen naar kantoor en dat u ervan gebruik maakt om uzelf te 'moderniseren'. De deuren van het bedrijf wijd openzetten voor nieuwe devices en werkwijzen wordt nog vaak beschouwd als een bres die geslagen wordt in een streng it-schema. Maar volgens James Richardson is het debat tussen vrijheid en controle, tussen snelheid en flexibiliteit die de business wenst en de eisen inzake standaardisatie of governance die de it stelt, nog niet achterhaald. Ook op het vlak van bi "gaat het niet langer om een keuze tussen enerzijds een traditionele bi, top-down, verwezenlijkt door data warehouses, en aan de andere kant data discovery op basis van data marts en visualisatieoplossingen, beheerd door de gebruikers zelf. Die moeten voortaan worden samengevoegd. Consumerization invoegen in de bi-strategie zal de flexibiliteit van het bedrijf bevorderen, maar ook het gebruik van bi door de gebruikers [nvdr: uit analyse hierover blijkt dat de penetratiegraad amper 28 % van de potentiële gebruikers bedraagt]. En zo zal het bedrijf kunnen krijgen wat het verlangt." Onder de codenaam QlikView. Next zit niet alleen een nieuwe versie verborgen, maar ook een reeks nieuwe mogelijkheden die geleidelijk vorm zullen krijgen. Zonder in concrete details te treden geeft het bedrijf toch de belangrijkste punten aan: de interface wordt in een nieuw kleedje gestoken om ze nog aantrekkelijker te maken; de gegevens worden verrijkt door middel van contextualisering (dynamische associatie tussen gegevens); een samenwerkingsdimensie (via integratie met andere collaboration tools - zoals Sharepoint- of de lancering van nieuwe eigen functies); een meer doorgedreven ondersteuning van mobility (de nieuwe interface wordt eerst bedacht voor de mobiele gebruiker en het wordt mogelijk om apps te creëren of te wijzigen vanuit het bi-platform); en nieuwe specifieke tools voor de it-afdeling. Andere evolutie: de terbeschikkingstelling van api's voor partners en een versterkte waaier connectors (naar verschillende gegevensbronnen) met de bedoeling om de penetratie van QlikView nog verder uit te breiden en de lat op 1 miljard te leggen ("to grow to 1 billion in revenues and touch 1 billion lives"). Zou de big data-geest een speler besmet hebben die nog niet met de groten meedoet?Brigitte Doucet" Je kunt het fenomeen consumerization, ook wel 'burgeroorlog in de it', geen halt toeroepen."