Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

R&M is al lang geen onbekende meer onder kabelfabrikanten, maar de naam biedt nog niet de weerklank van illustere concurrenten zoals de Franse marktleider Nexans of het Japanse Sumitomo. Ten onrechte, moeten ze in Zwitserland gedacht hebben, waarop een heus leger Europese it-journalisten naar Zürich gehaald werd voor een groots opgezette marketingsessie.

Voor wie niet helemaal mee is: Reichle en De Massari (R&M) is een onafhankelijk familiebedrijf dat zich de voorbije jaren met succes heeft toegelegd op passieve bekabelingssystemen voor communicatienetwerken (de zogeheten ‘eerste laag’ van het OSI-model). Concreet verkoopt R&M een ruim gamma van optische vezels, koperproducten en toebehoren voor kantoren, woningen en telecombedrijven.

Op dit ogenblik bezet R&M 60 procent van de Zwitserse markt, en bouwt het naarstig verder aan zijn internationale netwerk. Zo opende de familie, die in 2007 een omzet van 150 miljoen euro draaide, twee weken geleden nog een kantoor in de Verenigde Staten. Vorig jaar kon het, naast een globale groei van 23 procent, ook een verdubbeling van zijn activiteiten in het Midden-Oosten optekenen. Dat R&M momenteel de gigantische Burj Dubai-toren van kabelinfrastructuur voorziet, is daar niet vreemd aan.

Geen outsourcing, of toch?

En hoewel R&M met zijn state of the art STAR Real 10 bekabeling voor 10 gigabit Ethernet en tal van nieuwe glasvezeloplossingen voor hdtv de vinger helemaal aan de pols heeft, was het bijna aandoenlijk om te zien hoe ambachtelijk en low profile het er aan toe ging in de productieafdelingen nabij Zürich.

Bij het produceren van RJ45-jacks en vooral glasvezelkabels komt er inderdaad nog heel wat handwerk aan te pas. Vooraleer een rolletje kabel de fabriek mag verlaten, wordt het ontelbare keren getest, een erg traag en arbeidsintensief huzarenwerkje. Noblesse oblige natuurlijk, zo werden we voortdurend om de oren geslagen met dooddoeners als ‘Swiss’, ‘Proud’ en ‘Quality’. In die mate zelfs dat de internationale vakpers zich -terecht- afvroeg hoe R&M, dat enkel in Zwitserland produceert, kan blijven voldoen aan de alsmaar groeiende vraag naar zijn producten. Want van offshoring naar Azië wil coo Peter Reichle niet geweten hebben.

“Tien jaar geleden hebben we al eens een offshoringproject opgestart in India, maar dat is mislukt”, aldus Reichle. “De leverancier kon niet tegemoetkomen aan onze kwaliteitsvereisten, die uiteraard enorm hoog liggen. Bovendien willen we liever dicht bij de klant blijven. Kabel is een product dat op enkele uren tijd geleverd moet kunnen worden. Dat gaat niet als je afhankelijk bent van een afdeling in Azië.” In de wandelgangen werd dan weer duidelijk dat een deel van het management realistischer is, en wel speelt met het idee om sommige diensten toch naar India te verkassen. “Op termijn is dat de enige mogelijkheid”, besefte de verantwoordelijke voor R&M Oostenrijk Norbert Likan.

Eén van de oplossingen voor het bestendigen van de groei waarmee private networksverantwoordelijke Stephan Ries kwam aandraven, heet ‘services’. “Diensten maken momenteel nog geen tien procent van onze omzet uit, maar om verder te kunnen groeien en om meerwaarde te kunnen bieden, zullen we onze servicespoot verder moeten uitbouwen. Wat die services dan juist moeten zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan consultancy, of een gevoelig uitgebreide dienst na verkoop.” Dat R&M maar weinig marketingervaring heeft, bleek niet alleen uit het feit dat het management erg aan de oppervlakte bleef, maar ook uit het antwoord op de vraag of het bedrijf buiten netwerkinfrastructuur nog aan andere toepassingen denkt, op het vlak van beveiliging bijvoorbeeld. Moet de portfolio niet verder uitgebreid worden in die zin? “Neen”, luidde het kort en krachtig.

Plastic vezel

Interessant is wel dat R&M momenteel tests uitvoert met glasvezel om 100 gigabit tot bij de eindgebruiker te krijgen in metropolitan area networks. “100 gigabit gaat nodig zijn in datacenters”, voorspelt Ries, “maar we zullen pas starten met de productie van 100 gig-kabels als er ook echt een markt voor is.”

Op het vlak van de thuisnetwerken (R&M is al een tijdje lid van het Europese Fiber-to-the-Home consortium) en lan’s is de plastic vezel (plastic optical fibre) ongetwijfeld één van de hot topics. Plastic optical fibre is intussen een te duchten concurrent voor de multimodus glasvezel, het koper en de draadloze toepassingen. “Plastic optical fibre is ook bij ons één van de grote groeipolen”, besluit Stephan Ries. “Het valt gemakkelijk te implementeren, en wordt voortdurend gebruikt voor automatiseringen. Er is dus nog voldoende potentieel voor netwerkleveranciers.” z

Frederik Tibau

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content