Het gaat hard voor Radionomy. Op enkele weken tijd nam de Brusselse start-up niet alleen de Amerikaanse reclameregie voor internetradio Targetspot over, maar slokte hij ook Shoutcast (de online radioservice van AOL) én de legendarische mediaspeler Winamp op.
...

Het gaat hard voor Radionomy. Op enkele weken tijd nam de Brusselse start-up niet alleen de Amerikaanse reclameregie voor internetradio Targetspot over, maar slokte hij ook Shoutcast (de online radioservice van AOL) én de legendarische mediaspeler Winamp op. Het masterplan achter die transacties is erg ambitieus: oprichter Alexandre Saboundjian wil van Radionomy dé YouTube voor radio en voor online audio maken. Werd de man bij de opstart van zijn start-up nog weggelachen met dat idee, dan lijkt het einddoel begin 2014 een behoorlijke kans te maken. Even recapituleren: Radionomy heeft een internetplatform gebouwd waarop iedereen die dat wenst gratis een radiostation kan opstarten. Muziek, talkshows tot zelfs live-producties: alles is mogelijk, de software oogt erg professioneel. Momenteel worden er elke dag 100 nieuwe online radiostations gecreëerd via Radionomy, en in totaal zijn er al 7.000 zenders actief op het platform. Ook voor het verdienmodel is er gekeken naar YouTube. Per uur radio wordt er 4 minuten reclame uitgezonden. Wie echt veel luisteraars trekt, krijgt een deel van het reclamegeld uitbetaald. Groot pluspunt is dat adverteerders gerichte boodschappen kunnen sturen naar hun publiek. Als Tomorrowland straks in Japan met een dancefestival zou komen, kan de organisatie met andere woorden op de dance-getinte radiozenders in dat land adverteren. Dat Radionomy wereldwijd uiterst precieze en gerichte reclameboodschappen kan aanbieden op internetradio's, is een gevolg van de overname van de Amerikaanse radioregie Targetspot. "Dankzij die deal zijn we een echte wereldspeler geworden voor online audio", knikt Saboundjian. "Onze regie bereikt ruim 60 miljoen luisteraars per maand. Enkel het Amerikaanse Pandora doet beter. En intussen wordt de markt voor online reclame steeds belangrijker. In de VS wordt er al 1 miljard dollar per jaar gespendeerd aan online radio." Alsof dat nog niet genoeg was, nam de 'Radionomy Group' - zoals het bedrijf nu heet - vorige week ook het radioplatform Shoutcast over van de Amerikaanse internetreus AOL, én de beroemde mediaplayer Winamp. "Met Shoutcast krijgen we er in één keer 50.000 online radiostations bij", benadrukt Saboundjian, "waardoor ons publiek vijf tot zes keer groter wordt." Ter illustratie: vóór de overname bereikte Radionomy al 14 miljoen unieke luisteraars per maand. En wereldwijd zijn er zo'n 120.000 radiostreams actief op het net. Radionomy controleert voortaan de helft daarvan. Hoewel er best wat kanttekeningen geplaatst worden bij het voorbijgestreefde Winamp - AOL wou er aanvankelijk zelfs de stekker uittrekken - is Saboundjian er gerust in. "De oorlog tussen de mediaplayers is gekalmeerd toen iTunes en Windows Media Player het landschap gingen domineren, maar de strijd gaat weer in alle hevigheid losbarsten", oppert hij. "Immers: de platformen van morgen zijn niet de platformen van vandaag. Mediaspelers gaan mobiel, en daar liggen de kansen nog voor het grijpen. Idem dito voor in de auto. Geconnecteerde wagens hebben óók een mediaspeler nodig, en Apple en Microsoft zijn slecht geplaatst in dat domein. Of zie je Renault al met een dichtgetimmerd platform zoals iTunes werken?" "Winamp zit wél in de juiste positie", vervolgt de ceo. "Onze player is niet alleen klein en sympathiek, hij is nog steeds populair. De laatste update dateert alweer van 2009, en toch wordt het stukje software nog 3 miljoen keer per maand gedownload!" Radionomy haalt Winamp nu even offline, en wil op 1 april al met een volledig herwerkte en geüpdatete versie komen. Ook mobiele apps voor Android en iOS zitten in de pijplijn. Leuk detail is dat die update voor Winamp momenteel in Anderlecht ontwikkeld wordt, en niet in de VS. Twee ontwikkelaars die nog mee aan de wieg gestaan hebben van de mediaspeler gaan het team van Radionomy daarbij assisteren. "In Silicon Valley programmeren ze niet beter dan in België", gromt Saboundjian, "het is zelfs makkelijker om hier bekwame mensen te vinden. Bovendien wil ik laten zien dat je ook vanuit Brussel de wereld kan veroveren. Dat is heus niet onmogelijk." Wie de ondernemer als zijn concurrenten ziet in het huidige internetlandschap? "Alleszins niet de traditionele radiozenders, want ook zij kunnen bij ons terecht als ze digitaal willen gaan, wat ze ook doen. Ik kan het niet genoeg benadrukken: Radionomy is zelf geen radiostation, we gooien de zenders enkel online via ons platform." "Initiatieven als Soundcloud en Spotify zitten misschien wel in ons vaarwater, maar zijn dat echt concurrenten? Targetspot verkoopt al spots op Deezer. Met andere woorden bekleden we momenteel echt wel een unieke positie." Frederik Tibau