JetAir, het Belgische filiaal van TUI, was een gebruiker van het financiële pakket Fimacs van Real Software. De oplossing bood op termijn echter te weinig perspectief voor JetAir. "Het pakket was een beetje doodgebloed", vindt Wim Van Besien, cfo bij TUI, "zowel op het vlak van verdere ontwikkeling als support." Het bedrijf keek daarom uit naar een nieuw financieel platform. Dat moest echter aansluiten bij de filosofie van de touroperator. "Zelf werken we zo ve...

JetAir, het Belgische filiaal van TUI, was een gebruiker van het financiële pakket Fimacs van Real Software. De oplossing bood op termijn echter te weinig perspectief voor JetAir. "Het pakket was een beetje doodgebloed", vindt Wim Van Besien, cfo bij TUI, "zowel op het vlak van verdere ontwikkeling als support." Het bedrijf keek daarom uit naar een nieuw financieel platform. Dat moest echter aansluiten bij de filosofie van de touroperator. "Zelf werken we zo veel mogelijk lean and mean", aldus Van Besien. "Dat verwachten we ook van onze partners." TUI vond een oplossing in Racs, het financiële pakket van het bedrijf Raposa uit Berchem. "Racs bleek snel implementeerbaar en integreerbaar met de rest van onze ict-omgeving, waaronder de eigen ontwikkeling voor de ondersteuning van de reservaties." Raposa ging in 2004 van start op initiatief van Eric De Vos, die voorheen - niet toevallig - elf jaar lang business unit manager voor Fimacs was geweest bij Real Software. Wim Van Besien: "Het was een logische stap om in het verhaal van Racs mee te gaan. Voor ons was het vooral belangrijk dat de oplossing een groot gebruiksgemak biedt en ons toelaat kort op de bal te spelen." TUI is actief binnen een sterk concurrentiële markt. Is er een wijziging of aanpassing nodig aan de software, dan kan het bedrijf zich geen ellenlange doorlooptijden veroorloven. Net daarom voelde TUI er niet veel voor om met een grote erp-leverancier in zee te gaan. "Dat is precies waar we bij Raposa op kunnen rekenen: een hoge graad van flexibiliteit, niet alleen functioneel, maar ook in de ondersteuning van het pakket." In België heeft TUI ongeveer 120 gebruikers op Racs: 70 bij de touroperator, 20 bij de airline en nog eens 30 bij de retailafdeling. In Nederland is de implementatie met 150 à 160 gebruikers iets groter. Racs komt daar in de plaats van JD Edwards. De contracten in België en Nederland zijn voor Raposa ongeveer 1,5 miljoen euro aan omzet waard. Momenteel vindt de implementatie van Racs plaats bij Nouvelles Frontières, het Franse filiaal van TUI. "We verwachten dat project af te ronden in de loop van dit jaar", zegt Wim Van Besien. Eind dit jaar - uiterlijk begin 2013 - volgen daarna nog Italië en Spanje. Die drie landen samen bezorgen Raposa een bijkomende omzet van ongeveer 2,3 miljoen euro.Dries Van Damme