Ook in het hoger onderwijs lezen we al eens soms met enige vertraging, maar steeds met interesse, Data News. Kwestie van zo ook de polsslag te voelen van wat er zich in onze ict-wereld zoal afspeelt. Bij het voorwoord 'Als je websitebouwer een tiener is' (cf. Data News 24-11-2010) dat weliswaar goed geschreven is, is deze toch wat sneller gaan slaan. Graag had ik eens het resultaat gezien van die 9-jarige zoon en zijn 'copain' die na een computerkamp een website in elkaar steken, zelfs al is het maar voor een garagist. Ik vermoed dat menig professione...

Ook in het hoger onderwijs lezen we al eens soms met enige vertraging, maar steeds met interesse, Data News. Kwestie van zo ook de polsslag te voelen van wat er zich in onze ict-wereld zoal afspeelt. Bij het voorwoord 'Als je websitebouwer een tiener is' (cf. Data News 24-11-2010) dat weliswaar goed geschreven is, is deze toch wat sneller gaan slaan. Graag had ik eens het resultaat gezien van die 9-jarige zoon en zijn 'copain' die na een computerkamp een website in elkaar steken, zelfs al is het maar voor een garagist. Ik vermoed dat menig professionele webontwikkelaar toch de wenkbrauwen zal gefronst hebben bij het lezen van dit verhaal. We begrijpen wel het idee. Zoals bij muziek vindt de heer Blyaert dat de jeugd zich niet vroeg genoeg kan vertrouwd maken met de computer en dito software. Daar is veel voor te zeggen. Alleen zijn ict en muziek wel twee verschillende werelden. Een introductie Dreamweaver en tutti quanti maakt van niemand in een oogwenk een webontwikkelaar laat staan een goede vakmens die de state-of-the-art kent. We beseffen ook wel dat voor een gewone garagehouder een werkstuk met dynamische pagina's en databanktoegang via .Net ook niet direct de grootste zorg zijn. Maar het artikel speelt wel in op de overtuiging dat wie wat overweg kan met de populaire gebruikerssoftware zoals Word of Excel al een halve ict'er is, of het kan worden. Met wat gemak kan je dan ook stellen dat wie tegenwoordig goed kan Facebooken, Twitteren - en kan niet elke jongere dat tegenwoordig? - klaar is voor een ict-loopbaan. Toegegeven, ik neem de bocht wat kort, maar ik ondervind dat onze jeugd ook vaak zo redeneert. In hun logica is de conclusie dan ook snel gemaakt: waarom nog een ict-studie volgen als je er toch al iets van kent of denkt te kunnen? En dus bereiken we eigenlijk het omgekeerde van wat de heer Blyaert wenst, en wat ook mijn hoop is, namelijk dat ze misschien later toch nog in de ict-sector terecht komen. De teneur van het voorwoord had dus moeten zijn: leuk geprobeerd en laten we ze vooral aanmoedigen. Maar laten we ze ook direct duidelijk maken dat spelen met legoblokjes maar een aanzet is tot een echt bouwwerk. Ze zijn immers nog geen aannemer of architect. Als docent in het academisch onderwijs en veel collega's met mij proberen we dit op studiedagen al jaren aan jongeren duidelijk te maken, zeker als ze een studie overwegen in de bedrijfsinformatica. Dergelijk voorwoord is voor ons dan ook eerder een hindernis dan een duwtje in de rug. En om nog even terug te komen op dat zoontje van 9 jaar: hij kan misschien wel een html-pagina ontwerpen (of zeg ik beter 'in elkaar flansen'?), maar kan hij bijvoorbeeld ook al foutloos Nederlands schrijven? 14 december 2010 Gerard Hoorelbeke HUBrussel, Prof. Business Information Systems