Graeme Hackland, cio van Renault F1, verwijst naar de tracering van incidenten, de optimalisering van de auto's, de beperking van de tests op de piste waardoor het belang van simulaties groter wordt, of de vermindering van de budgetten en het personeelsbestand, wat aanzet tot rationalisering en verbeelding.
...

Graeme Hackland, cio van Renault F1, verwijst naar de tracering van incidenten, de optimalisering van de auto's, de beperking van de tests op de piste waardoor het belang van simulaties groter wordt, of de vermindering van de budgetten en het personeelsbestand, wat aanzet tot rationalisering en verbeelding. In deze context speelt het beheer van de gegevens - bescherming en opslag inbegrepen - een steeds grotere rol. Ook al verkiest de renstal Renault F1 niet één enkele leverancier (ze is bijvoorbeeld klant bij MessageLabs voor de bescherming van haar mails op het tweede niveau), ze gebruikt toch veel producten van Symantec (Backup Exec, NetBackup, Enterprise Vault, Veritas Cluster Server, Endpoint Protection voor de laptops). "Het stijgende volume van de gegevens is mijn grootste zorg", verklaart Graeme Hackland. De renstal bezit ongeveer een halve... petabyte aan gegevens: wedstrijdgegevens, mails, technische gegevens, gegevens over simulaties in een windtunnel, gegevenshistoriek CAO (15.000 tekeningen per jaar en per wagen), ... Dan zijn er nog de talloze gegevensoverdrachten, vanaf de fabriek tot op de racebaan. Elke maand worden zowat 120 terabyte bewaard, op band of op disk, via vtl. Op enkele jaren tijd zijn de te bewaren volumes meer dan verviervoudigd, "vooral door de explosie van gegevens die tijdens de race worden geproduceerd. In 1997 werden ze nog op een diskette bewaard. Vorig jaar genereerde elke race zowat 25 GB aan gegevens". Ze worden op alle mogelijke manieren geanalyseerd: vergelijking van de wedstrijdomstandigheden, het gedrag van de wagen naargelang van de weersomstandigheden, het type band dat werd gebruikt, informatie over de concurrentie enzovoort. "Daar komen nog de kantoor- en marketinggegevens bij. Zes seconden hogeresolutiebeelden van de versnellingsbak zijn bijvoorbeeld goed voor 2 GB." En dan het mailverkeer! "Mails zijn bijzonder belangrijk, ze vormen onze voornaamste manier van communiceren. Zodra het team aankomt op de plaats van de volgende race, moet het op de hoogte zijn van de recentste informatie of wijzigingen." Basisregel is dat iedereen kan bewaren wat hij wenst, "ook de minste mail". Resultaat: een persoonlijke mailbox van 1 GB. "Om gelijk welk 'point in time' te kunnen reconstrueren, maken we snapshots van alle kritische gegevens aan een tempo dat afhangt van hun kritische karakter en van de maximale termijn die wordt toegestaan om ze te consulteren. Vragen om reconstructie hebben meestal betrekking op gegevens van enkele jaren geleden. Bijvoorbeeld, wanneer geracet wordt op een circuit dat al lang niet meer gebruikt is of wanneer teruggegrepen wordt naar tanks die al 10 jaar niet meer gebruikt zijn. Al onze gegevens (design, productie, ...) worden zo drie jaar lang 'live' gehouden." De cio van Renault F1 moet deze explosieve toename van gegevens verzoenen met de beperking van een technisch budget dat bevroren is door de FOTA (F1 Team Association). "Onze budgetten worden voor 3 jaar vastgelegd. Het huidige budget loopt af aan het einde van dit jaar. In 2010 zullen we geen enkele disk aankopen. Deduplicatie is bijgevolg een sleuteloplossing voor mij." Vandaag wordt in de onderneming álles opgeslagen en bewaard. "Wat geen zin heeft", erkent Graeme Hackland. "We moeten onze gegevens absoluut categoriseren. Beslissingen worden vandaag volume per volume genomen, maar dat volstaat niet. Tiering gebeurt nog manueel. In de toekomst moet elke 'eigenaar' van gegevens beslissen of een bepaald gegeven gedurende één seizoen, meerdere seizoenen of voor altijd bewaard moet worden." In de wereld van de F1 is evenwel een snelle toegang tot alle gegevens vereist. Ook al is er geen enkele specifieke regel die hen daartoe dwingt, de teams moeten zo kunnen bewijzen dat zich niets abnormaal of onregelmatig heeft voorgedaan. Voorbeeld: "toen we ons in 2009 in de Verenigde Staten uit een race moesten terugtrekken, moesten we aantonen dat dit niet met voorbedachte rade was." Daarom bewaart het forensic archive van Renault F1 alles, mails inbegrepen, gedurende 6 jaar. "Over het algemeen wordt gevirtualiseerd wegens ruimtegebrek of voor een optimalisatie van het elektriciteitsverbruik. Twee zaken die geen probleem vormen voor mij. Wij hebben het probleem van consolidatie van de servers door clustering en het gebruik van blades opgelost. Ik zie geen enkele noodzaak voor virtualisatie. Toch zullen we het dit jaar op de racebaan introduceren (een Citrix-oplossing); gewoonweg omdat de beschikbare ruimte afneemt. Aangezien het aantal teams toeneemt, krijgt iedereen minder plaats in de paddocks. Maar in geen geval zullen we iets virtualiseren dat beslissend zou zijn voor de auto. Zodra we ons gewapend hebben, zullen we de virtualisering misschien een stapje verder drijven, wanneer we onze servers zullen vervangen over 3 jaar." Brigitte Doucet