Autoverkopers hebben er met de tablet een interessante tool bij. Via de tablet hebben ze allerlei informatie bij de hand - niet alleen technische gegevens, maar ook foto's en filmpjes - waarmee ze de potentiële klant over de streep kunnen trekken. Meer nog: ze kunnen die potentiële klant meteen laten zien hoe de wagen van hun dromen er in werkelijkheid uit zou zien. Dat begreep ook Renault. De Franse autobouwer liet ter ondersteuning van de verkoop van de Clio IV een vloot van...

Autoverkopers hebben er met de tablet een interessante tool bij. Via de tablet hebben ze allerlei informatie bij de hand - niet alleen technische gegevens, maar ook foto's en filmpjes - waarmee ze de potentiële klant over de streep kunnen trekken. Meer nog: ze kunnen die potentiële klant meteen laten zien hoe de wagen van hun dromen er in werkelijkheid uit zou zien. Dat begreep ook Renault. De Franse autobouwer liet ter ondersteuning van de verkoop van de Clio IV een vloot van 3.100 iPads uitrollen in zijn Europese verkooppunten. In ons land zou het gaan om ongeveer tweehonderd toestellen, verdeeld over de negentig Belgische Renault-concessies. Op de tablets beschikken de verkopers over verschillende applicaties, waaronder enkele eigen ontwikkelingen van Renault. Met de applicaties kan de verkoper onder meer de configuratie van een nieuwe wagen bepalen. Daarnaast zijn er in de toonzalen ook tablets beschikbaar voor de klanten. Die kunnen op het toestel hun voorkeuren ingeven op het vlak van afwerking en opties, waarna de opgegeven configuratie in 3d op groot scherm te zien is. De uitrol, het beheer en de administratie van de vloot iPads heeft de it-afdeling van Renault toegewezen aan Ibelem. De integrator van oplossingen voor mobile device management rondde de uitrol van het project op acht maanden af. Navraag bij een lokale concessiehouder leert ons dat de iPads inderdaad zijn geleverd, maar dat nog niet alle toepassingen volledig operationeel zijn. Voor Renault heeft het project een dubbel doel. De verkoopteams beschikken over een extra tool. "Klanten krijgen hun gepersonaliseerde Clio IV meteen in 3d te zien", zegt Georges Miniscloux, architect bij de it-afdeling van Renault. "Dat geeft een goed beeld van de auto. Tegelijk is het een middel om het aantal verschillende uitvoeringen in de toonzaal binnen de perken te houden." Gezien het grote aantal concessies in Europa, gaat het meteen om respectabele aantallen. Wellicht kan Renault dankzij de komst van de iPads op Europese schaal de inactieve voorraad Clio's in toonzalen met verschillende honderden, zo niet duizenden exemplaren verminderen. Ibelem gebruikt de Air Watch-oplossing om de vloot iPads te beheren. Alles samen zijn er 250 verschillende types gebruikersprofielen gedefinieerd. Eerder had het bedrijf ook al het contract gewonnen voor het beheer van BlackBerry Enterprise Server bij Renault.Dries Van Damme