Ben je het beu om te moeten bellen naar je tennisclub om een baan te reserveren? Dan biedt Tennisonline mogelijk een oplossing. Tennisonline is een nieuw internetplatform via hetwelk je kan checken of er nog banen beschikbaar zijn, en waarlangs je meteen ook kan reserveren.
...

Ben je het beu om te moeten bellen naar je tennisclub om een baan te reserveren? Dan biedt Tennisonline mogelijk een oplossing. Tennisonline is een nieuw internetplatform via hetwelk je kan checken of er nog banen beschikbaar zijn, en waarlangs je meteen ook kan reserveren. Sinds 1 februari wordt Tennisonline getest door drie clubs uit het Luikse, eind april moeten dat er tien zijn. Daarna is het de bedoeling dat het platform wordt opengezet voor alle Belgen die lid zijn van een tennisclub. "We gaan beginnen met het aanschrijven van de Franstalige clubs, maar het is zeker de bedoeling om ook Vlaanderen bij het project te betrekken", vertelt mede-initiatiefnemer André Huynen. "Iedereen die een VTV of AFT-nummer heeft komt in aanmerking. Vanaf het najaar willen we dan naar Frankrijk en naar Zwitserland trekken." "Enkel en alleen in België zijn er 200.000 mensen die tennis spelen", klinkt het, "en zijn er een kleine 850 clubs waarvan de meeste 20 tot 30 leden tellen. Bij 3 op 4 moet je bellen om een baan te kunnen reserveren. Het potentieel voor een tool zoals Tennisonline is met andere woorden enorm." Tennisonline zag het levenslicht tijdens het Startup Weekend in Luik en bleef niet onopgemerkt, want het kreeg meteen de prijs 'Coup de Coeur du Jury' opgespeld. Dat kan enkel als er een deftig businessplan is uitgewerkt, toch? "Inderdaad", gaat Huynen verder. "Vanaf eind april laten we de tennisclubs betalen voor Tennisonline." "Bij clubs die enkel in de zomermaanden openen, vragen we 1,5 euro per speler per jaar, bij clubs die een heel jaar draaien is dat 2,5 euro per speler per jaar. We hebben ons huiswerk gemaakt hoor, uit een rondvraag die we zelf georganiseerd hebben blijkt dat managers bereid zijn om tot 2,2 euro te betalen voor de diensten die wij aanbieden." In het eerste jaar hopen Huynen en co. betalende spelers te kunnen binnenhalen. Na 2 jaar moeten dat er 4.000 zijn, op vijf jaar wil Tennisonline een marktaandeel van 20 procent optekenen in ons land (20.000 spelers). "Maar zoals gezegd zullen we ook naar Frankrijk en naar enkele andere landen kijken. Er zijn niet minder dan 10.000 Franstalige clubs in Europa, goed voor meer dan 1 miljoen spelers." Toch krijgt TennisOnline die markt niet zomaar cadeau. "Er zijn concurrenten, denk maar aan tennislibre.fr, of aan het Belgische iclub, maar iclub gaat veel verder dan online-booking. Dat is een soort van Zwitsers zakmes, waar zelfs domoticamodules aan worden toegevoegd. En concurrenten als tennislibre.fr en ballejaune.fr hebben nog maar nauwelijks klanten in onze contreien."[FT]