Volgens onderzoek van het Institute for the Future bestaat 85 % van de jobs die jongeren in 2030 zullen uitoefenen vandaag nog niet. De universiteit van Oxford had eerder al becijferd dat 47 % van alle jobs vervangen zal worden door robots en computers. Conclusie: er zullen veel jobs verdwijnen. Toch? Of niet. De geschiedenis leert ons dat voor elke job die door technologie vervangen wordt, er een of twee nieuwe gecreëerd worden. Dus hebben we echt schrik voor jobs die verloren gaan of eerder voor de transitie daar naartoe, die ons dwingt om te veranderen?
...

Volgens onderzoek van het Institute for the Future bestaat 85 % van de jobs die jongeren in 2030 zullen uitoefenen vandaag nog niet. De universiteit van Oxford had eerder al becijferd dat 47 % van alle jobs vervangen zal worden door robots en computers. Conclusie: er zullen veel jobs verdwijnen. Toch? Of niet. De geschiedenis leert ons dat voor elke job die door technologie vervangen wordt, er een of twee nieuwe gecreëerd worden. Dus hebben we echt schrik voor jobs die verloren gaan of eerder voor de transitie daar naartoe, die ons dwingt om te veranderen? Als 85 % van de toekomstige jobs vandaag nog niet bestaat, dan vraagt dat een andere kijk op leren. We moeten opnieuw leren leren en in die nieuwe context zal technologie een belangrijke rol spelen. Want we zullen gratis cursussen downloaden via een online studieplatform, we zullen tijdens een taxirit snel een app downloaden met een videotutorial en we zullen on the job technische vaardigheden bijwerken in een vr-omgeving. Binnen deze context kunnen we alleen maar uitkijken naar 5G, zodat overal werken en leren een realiteit wordt. Leren en technologie zullen heel nauw verweven zijn. Leren zal betekenen dat we met behulp van technologie en tools toegang krijgen tot informatie, waar en wanneer we die nodig hebben om onze vaardigheden en kennis uit te breiden. Ook het onderwijs heeft daar zijn rol in: door zelf in te zetten op digitalisering - in overleg met de bedrijfswereld - en zo jongeren de juiste digitale vaardigheden bij te brengen zodat ze vlot de overgang naar de arbeidsmarkt kunnen maken. In die nieuwe werkwereld zullen niet langer jobomschrijvingen maar vaardigheden centraal staan. Volgens David Deming, professor aan Harvard University, is de mix van rekenvaardigheden en soft skills de sleutel voor succes. Dan hebben we het over vaardigheden als delen, onderhandelen en samenwerken. Ik zie hoe mijn zoon die dingen nu leert in de kleuterschool maar om een of andere reden krijgen die soft skills in de rest van het schooltraject steeds minder aandacht. Hetzelfde geldt voor empathie en creativiteit. Kijk naar Toyota. De autobouwer heeft robots vervangen door mensen om net die 'menselijke vaardigheden' beter te kunnen benutten. Mensen zijn creatiever dan robots in het bedenken van oplossingen en daar zit een belangrijke hefboom voor innovatie. Niet alleen wij als individuen maar ook bedrijven zullen zich moeten aanpassen. Een carrière die gedreven wordt door klassieke job omschrijvingen en die per definitie 'omhoog' gaat, past niet meer in het plaatje. Steeds meer grote bedrijven ontdekken hoe krachtig het kan zijn als je mensen initiatief geeft in kleine, zelfsturende teams.Dat werkt, maar het vraagt een meer dynamisch carrièremodel waarin mensen sneller kunnen veranderen van rol en job, in functie van projecten en vaardigheden. De rol van technologie in die nieuwe organisatievormen zal groot zijn. We hoeven niet bang te zijn voor jobs die geautomatiseerd worden als we daardoor nieuwe jobs creëren die zinvoller zijn. Jobs waarin onze menselijke vaardigheden het verschil maken. Jongeren komen in boeiende tijden op de arbeidsmarkt. Ze zijn opgegroeid met technologie en staan nu klaar om die technologie op een creatieve en waardevolle manier in te zetten voor de eindklant, maar ook voor maatschappij en milieu. Dat perspectief maakt het meer dan de moeite om de verandering nu in te zetten.