Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Unified communications wordt nog al te vaak als een ‘nice to have’ maar niet als een ‘need to have’ gedefinieerd. Nochtans is volgens Siemens Enterprise Communications de business case rond uc snel te maken.

Wie het over de voordelen van unified communications (uc) heeft, somt meestal dingen op als een vereenvoudigde communicatie, het beter bereikbaar zijn van de werknemers en daarmee samenhangend een verhoogde productiviteit. Het probleem met zulke voordelen, is dat ze doorgaans minder makkelijk te vertalen zijn in concrete winstcijfers, en dat de uc-technologie bijgevolg nog vaak in de ‘nice to have’ schuif van de cio blijft liggen.

“Onterecht”, zegt Peter Van Eycken, sales director van Siemens Enterprise Networks: “De roi van uc is net heel gemakkelijk te berekenen. De roi zit hem echter in de kostenbesparingen die je realiseert in het belgedrag van je werknemers. Er wordt inderdaad heel veel over ‘soft savings’ gepraat maar er wordt te vaak vergeten dat er wel degelijk ook ‘hard savings’ te realiseren zijn”, zegt Van Eycken: “Een ‘one number approach’ is dan wel essentieel.”

Sonja Van Aelst, binnen Siemens Enterprise Networks (SEN) verantwoordelijk voor het uc-aanbod, valt hem meteen bij. “Het gaat hem over het optimaliseren van de ‘total cost of ownership’ (tco). Via uc kun je de mobiele kost van een werknemer drastisch verlagen. Door gesprekken te herrouteren naar ‘fix to fix’ in plaats van ‘mobile to fix’ realiseer je al snel 25 % kostenbesparing op dat telefoonverkeer. In een internationale context loopt die besparing alleen maar verder op”, zegt Van Aelst. SEN maakte de berekening alvast voor het eigen bedrijf, maar tekende ondertussen ook al andere referenties op met Solvay als schoolvoorbeeld.

Microsoft rukt op

In het jongste ‘magic quadrant’ van Gartner over uc, prijkt SEN samen met Cisco, Avaya en Microsoft in het felbegeerde rechtervak bovenaan waarin de absolute ‘leaders’ opgelijst worden. Toch is het duidelijk dat in ons land met name Microsoft aan een sterke opmars bezig is. Uit onze eigen jaarlijkse telecomenquête bijvoorbeeld (zie ook het dossier elders in dit nummer) blijkt dat afgerond 62 % van de respondenten die al een uc-oplossing hebben daarvoor bij Microsoft te rade ging. Cisco klokt af op 20 %. Uit de enquête blijkt overigens dat ruim een kwart (bijna 27 %) van de bedrijven al een uc-oplossing in huis heeft. 13 procent zegt dat er plannen zijn om binnen nu een jaar uc te implementeren. Maar ook niet te verwaarlozen is de 26 procent die aangeeft dat er helemaal geen plannen in die richting zijn…

“Er is in België zeker nog veel business rond uc binnen te halen”, erkent ook Van Eycken, maar hij maakt zich sterk dat SEN daar een belangrijke rol kan in spelen. “Iemand als Cisco bijvoorbeeld zien wij als een iptel-speler en niet zozeer uc. De focus rond uc ligt bij de meeste ondernemingen – zowel kmo als enterprise – vooral op de applicatielaag. Ook op de enterprise-markt wordt de rol van de eindgebruiker zeer belangrijk. Met ons OpenScape-aanbod kunnen we hier perfect op inspelen”, zegt Van Eycken. En Microsoft dan? “Alles wat je met Microsoft kan, kan je met SEN ook. Maar als het echt moet, kunnen we uiteraard ook Microsoft Lync mee integreren. We voegen dan ons ‘one number’ toe. Het is dus zeker niet zo dat we voor een ‘rip & replace’-strategie gaan, dat zou niet verstandig zijn”, besluit Van Eycken.

In België bedient SEN de grote enterprise-klanten rechtstreeks, eventueel in tandem met partners als BT en Verizon of IBM (als oem). De soho- en kmo-markt wordt bediend via ‘value added resellers’ als Siecom, Newtel, Hexacom, BKM en Davo Communications.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content