Yandex ('yet another indexer') werd opgericht aan het einde van de jaren '80, dus lang voordat Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page met elkaar in contact kwamen. Zowat iedereen die de sector een beetje volgt, is het er over eens dat de technologie van de Russen zelfs superieur is aan die van Google.
...

Yandex ('yet another indexer') werd opgericht aan het einde van de jaren '80, dus lang voordat Google-oprichters Sergey Brin en Larry Page met elkaar in contact kwamen. Zowat iedereen die de sector een beetje volgt, is het er over eens dat de technologie van de Russen zelfs superieur is aan die van Google. Dat komt voor een groot stuk omdat het zoekalgoritme van Yandex geworteld is in de Russische taal, die heel wat verbuigingen kent. Wist u bijvoorbeeld dat één en hetzelfde Russische woordje tot op 20 verschillende manieren kan eindigen? "De verbuigingsuitgangen maken van het Russisch een erg precieze taal, maar zorgen er ook voor dat search-toepassingen vreselijk ingewikkeld worden", aldus professor linguïstiek aan het MIT David Pesetsky. Google zoekt naar het woord zoals je dat hebt ingegeven in de zoekmachine, en laat lichtjes gewijzigde vormen buiten beschouwing. Yandex van zijn kant heeft een manier gevonden om al de verschillende uitgangen mee in rekening te nemen. Dat heeft het nodige effect gesorteerd. Yandex is momenteel de tweede zoekmachine van Europa, na Google. Het bedrijf heeft 56 procent van de Russische thuismarkt in handen, Google strandt op 23 procent. En in de beste Google-traditie is Yandex is ook meer dan een zoekmachine. Zo baat het bedrijf een betaaldienst uit, een eigen advertentiesysteem (Yandex.direct), tot en met een eigen nieuwsdienst en een eigen sociaal netwerkplatform (Moikrug.ru). De onderneming is goed voor tweederden van alle inkomsten uit zoekadvertenties in Rusland, en kan meer dan 3 miljard hits per maand optekenen. Alsof dat nog niet genoeg is, kondigde Mozilla enkele weken geleden nog aan dat Russische Firefox-gebruikers binnenkort standaard kunnen beschikken over de zoekmachine op hun browser, uiteraard ten nadele van ...Google, alweer. Intussen blijft Yandex innove-ren. Zo hebben de Russen onlangs nog een speciale zoekmachine ontwikkeld voor afbeeldingen die automatisch de dubbels filtert, en een real time toepassing die informatie aftapt van mobieltjes om te kunnen nagaan hoe het gesteld is met de verkeerssituatie op drukke straten in tientallen Russische steden. Oprichter en ceo Arkady Volozh heeft er naar eigen zeggen altijd naar gestreefd om zo transparant mogelijk te werk te gaan. Daarom trekt hij ook bekende mensen aan zoals de Amerikaanse durfkapitaliste Esther Dyson voor zijn raad van bestuur. Dat Yandex in de komende herfst een notering krijgt op Nasdaq, maakt de onderneming alvast voldoende geloofwaardig om aan de verovering van de wereld te beginnen. Dit gezegd zijnde, zet de financiële crisis momenteel een beetje een rem op de expansieplannen van Yandex. Anderzijds helpt ze het bedrijf om uit de handen te blijven van oligarchen met connecties in het Kremlin. Alisher Usmanov bijvoorbeeld stond op het punt om een belang van tien procent te nemen in Yandex. De meltdown van de Russische markt dwong de controversiële zakenman echter om zijn plannen te herzien. Volozh zelf houdt het er op dat zijn bedrijf een positieve cashflow heeft, en dat hij op dit ogenblik geen extra fondsen moet ophalen. De cijfers die Yandex sinds de eeuwwende kon optekenen, ogen alvast indrukwekkend. Sinds 2000 is de omzet elk jaar verdubbeld, en vorig jaar klokte het bedrijf af op 250 miljoen euro. Nog volgens de ceo heeft zijn onderneming al verschillende voorstellen tot overname moeten afblokken, onder meer van Yahoo, Microsoft, en ook van Google zelf. Volgens analisten is Yandex vandaag bijna 5 miljard euro waard. Het bedrijf verkeert sowieso in een staat van gratie, maar sinds Google in 2006 tientallen Russische ingenieurs in huis haalde om een antwoord te formuleren op de taalproblematiek bij zijn cyrillische zoekmachine, gaat ook het marktaandeel van de Amerikanen langzaamaan naar omhoog in het land met de snelst groeiende internetpopulatie van Europa. "Wat wij voor hebben op de concurrentie zijn onze Russische roots", vertelde Volozh aan het Amerikaanse blad Fortune. "Wij kunnen grapjes maken in het Russisch, Google kan dat niet." Eén en ander zou er moeten voor zorgen dat Yandex zijn positie kan behouden in Rusland, maar het bedrijf wil meer, zo blijkt uit de opening van de Yandex Labs in Californië. Volozh wil de nieuwste ontwikkelingen in Silicon Valley van dichtbij volgen en gaat jagen op dezelfde wonderboys als zijn grote concurrent. Gaat Yandex echt de aanval inzetten op Google? Op de groeiende markt voor image search?Frederik Tibau