"Het kernidee is dat alle medewerkers van een makelaarskantoor, ook als dat verschillende vestigingen telt, steeds op dezelfde database kunnen werken, én dat die database via het internet kan worden geraadpleegd", verduidelijkt directeur Jean Waucquez van Whise. "Het grote voordeel is dat de nieuwste gegevens onmiddellijk voor iedereen beschikbaar zijn, zelfs wanneer ze mobiel worden ingevoerd of gewijzigd."
...

"Het kernidee is dat alle medewerkers van een makelaarskantoor, ook als dat verschillende vestigingen telt, steeds op dezelfde database kunnen werken, én dat die database via het internet kan worden geraadpleegd", verduidelijkt directeur Jean Waucquez van Whise. "Het grote voordeel is dat de nieuwste gegevens onmiddellijk voor iedereen beschikbaar zijn, zelfs wanneer ze mobiel worden ingevoerd of gewijzigd." Een ander belangrijk pluspunt is de tijdwinst. "Eigenaars en makelaars zijn verplicht om maandelijks een verslag op te maken over de toestand van hun panden. Dat die historiek nu ook online kan worden aangevuld en geraadpleegd, is enorm handig voor eigenaars. Ze besparen er maandelijks verschillende uren kostbare tijd mee uit." Whise heeft intussen ongeveer 400 klanten die gebruik maken van het Whoman-pakket. Met vijftienhonderd unieke gebruikers kan de directeur nog geen indrukwekkende cijfers voorleggen, "maar we focussen enkel op de vastgoedniche, en onze klantenportfolio blijft week na week groeien", klinkt het. Waucquez benadrukt dat Whoman probleemloos geïntegreerd kan worden in de back office van eender welk makelaarskantoor. "Onze software vormt eigenlijk al een back office op zich. Uiteraard zijn er transfermogelijkheden, naar externe databanken zoals Immoweb of Vlan. be bijvoorbeeld, maar ook naar Outlook. Daarnaast ontwikkelen we momenteel toepassingen die het mogelijk maken om data uit te wisselen met Exchange." Jean Waucquez richtte Whise op in 2000. Aanvankelijk was hij consultant en ontwikkelde hij samen met partner Ben Huybrechts een systeem dat toelaat huizen of appartementen 'virtueel' te bezoeken via het internet. "Het grote verschil met vroeger is dat we nu naar een standaardproduct geëvalueerd zijn", gaat de man verder. "Monitoring is erg belangrijk geworden in ons bedrijfsmodel. Whoman moet de klok rond beschikbaar en actief zijn. Een partij zoals Combell helpt wel met anti-virus en anti-hacking systemen, maar voor ons is het toch ook een nieuwe manier van werken." Whise vraagt één maandelijkse fee per gebruiker, zonder extra's. De directeur oppert dat de software zo gebouwd en gestructureerd is, dat de trafiek over het net tot een minimum beperkt wordt. Frederik Tibau