De software die ContactOffice aanbiedt, bestaat uit een suite van online communicatie- en samenwerkingstoepassingen. Naast mail en gedeelde kalenders, biedt het pakket de mogelijkheid om documenten te delen van op afstand, te sms'en, fora en wiki's te bouwen, en te chatten. De software wordt niet gekocht, maar gehuurd. Helemaal 'Software as a Service' dus. Als je de 100.000 nieuwkomers mee in rekening brengt, telt ContactOffice ...

De software die ContactOffice aanbiedt, bestaat uit een suite van online communicatie- en samenwerkingstoepassingen. Naast mail en gedeelde kalenders, biedt het pakket de mogelijkheid om documenten te delen van op afstand, te sms'en, fora en wiki's te bouwen, en te chatten. De software wordt niet gekocht, maar gehuurd. Helemaal 'Software as a Service' dus. Als je de 100.000 nieuwkomers mee in rekening brengt, telt ContactOffice al meer dan een half miljoen gebruikers in 154 landen. "Enkele maanden geleden hebben we de nieuwste versie van ons product voorgesteld op het Office 2.0 evenement in San Francisco", aldus De Schutter. "De reacties van de aanwezigen waren uitermate positief. Er is zeker voldoende potentieel voorhanden om onze business verder uit te bouwen in de VS, maar ook elders in de wereld." De 'nieuwe versie' waar De Schutter op doelt, maakt gebruik van Ajax (een verzameling van een aantal technologieën en technieken waaronder JavaScript), waardoor de interface veel verfijnder is. "Op een traditionele webpagina kan je een kadertje bijvoorbeeld niet van links naar rechts verschuiven, of kan je niet logisch scrollen", legt de zaakvoerder uit. "Dankzij Ajax kan dat wel. De gebruikservaring die we gecreëerd hebben op onze webpagina's kan gerust de vergelijking met de traditionele softwarepakketten doorstaan. En het uitzicht doet sterk denken aan de webinterface van Microsoft Exchange." De Schutter toont zich verheugd over het feit dat online toepassingen de laatste maanden weer volop in de belangstelling staan. "Steeds meer it-bedrijfjes springen op de kar. Dat komt omdat kleine en grote ondernemingen eindelijk het belang beginnen in te zien van ons model, waarbij ze niet voortdurend zelf hoeven te investeren in dure servers en licenties." Vandaag maakt 90 procent van de klanten gebruik van het SaaS-aanbod van ContactOffice. De andere tien procent gaat nog steeds voor de gratis basisversie van de toepassing. Er zijn ook ondernemingen die ContactOffice onder een andere naam aanbieden, zoals Office. com in de Verenigde Staten. Tot de belangrijkste klanten van ContactOffice behoren Mobistar, Suez en TNT. Frederik Tibau