De softwarebusiness - en bij uitstek ERP - is altijd een on-premise business geweest met grote softwarehuizen die de markt domineerden door klanten aan zich te binden met zware licentie-akkoorden (lock-in). Maar de opkomst van cloud computing en het SaaS-model (Software-as-a-Service) hebben velen er al toe aangezet om dat klassieke concept te herdenken of er op zijn minst een alternatief voor te voorzien. Maar een vastgeroest model zomaar omturnen naar een revolutionaire nieuwe manier van computeren, is lang niet iedereen gegeven, zo stelt Gartner. En het vergt ook een aparte aanpak.
...

De softwarebusiness - en bij uitstek ERP - is altijd een on-premise business geweest met grote softwarehuizen die de markt domineerden door klanten aan zich te binden met zware licentie-akkoorden (lock-in). Maar de opkomst van cloud computing en het SaaS-model (Software-as-a-Service) hebben velen er al toe aangezet om dat klassieke concept te herdenken of er op zijn minst een alternatief voor te voorzien. Maar een vastgeroest model zomaar omturnen naar een revolutionaire nieuwe manier van computeren, is lang niet iedereen gegeven, zo stelt Gartner. En het vergt ook een aparte aanpak. Een bedrijf dat dit wel 100 procent begrepen lijkt te hebben, is Sage. Op zijn jongste Sage Summit gebruikersconferentie wond het er geen doekjes om : de toekomst van business software zit in de cloud - "maar dat betekent hoegenaamd niet dat wij het on-premise model niet blijven ondersteunen", beklemtoonde Stephen Kelly. "Wij gaan in geen geval onze klanten dwingen om te migreren naar de cloud, vergeet niet dat 85 procent van alle KMO-boekhoudsystemen nog steeds on-premise werken. Maar wij gaan hen wel helpen om, indien ze dat wensen, de overstap naar de cloud of naar een hybride model te maken om zo van al de voordelen van cloud computing te kunnen genieten." Om dat te realiseren heeft Sage nu officieel Sage Live gelanceerd, gebaseerd op het eerder dit jaar gesloten partnership met Salesforce (dat Sage vooral meer visibiliteit moet geven in Noord-Amerika). Het is een cloud-gebaseerde boekhoudsoftware suite die op het Salesforce1-platform draait en die vooral een einde moet maken aan de virtuele scheiding tussen back- en frontoffice systemen. "Sage Live geeft een perfect overzicht van klanten-, financiële, payroll- en boekhouddata op één plaats", legt Kelly uit. "Het kan bovendien ook gegevens binnenhalen van business-apps van derden en die integreren met bedrijfsdata - niet louter gegevens van de eigen boekhouding dus maar uit de hele bedrijfsvoering, inclusief klanten en leveranciers. En aangezien de oplossing in de cloud draait, is alles ook voor iedereen toegankelijk van overal op mobiele toestellen, in real-time." Dat mobiele aspect heeft Sage nu ook voorzien in bestaande boekhoudproducten als Sage 100 en 300 die een 'c' toegevoegd kregen wat volgens het bedrijf staat voor 'connected, collaborative en customer-focused'. Om dat laatste aspect nog meer in de verf te zetten heeft Sage ook een nieuw partner-ecosysteem opgezet om ISV's nog nauwer te betrekken bij de contacten van Sage en de kmo's. "Ons motto is : 'a customer for life', en dat kan je alleen maar waar maken als je in staat bent snel in te spelen op de wensen en noden van die klant", stelt Kelly. "Het nieuwe ecosysteem moet het voor partners gemakkelijker maken om perfecte oplossingen uit te werken, zowel on-premise als in de cloud. In dat licht moet je ook ons strategische partnership met Deloitte zien om de expertise van Deloitte te gebruiken bij het implementeren van cloudoplossingen, en Sage X3 Cloud is daar al een eerste voorbeeld van." Sage X3 is de erp-suite die tot nog toe enkel on-premise beschikbaar was - "maar van die term erp willen we af", beklemtoont Kelly, "er zitten teveel negatieve connotaties aan vast. Erp sleurt al 25 jaar een erfenis mee van moeilijke en ontwrichtende implementaties waarvan het nut soms jaren op zich laat wachten. Met onze business software streven wij naar een snelle ROI waar bedrijven onmiddellijk baat bij hebben - en zonder vendor lock-in." Frans Godden