Het is soms omslachtig, weet Howaboutsales-ceo Friedrich Pétré. "Je wilt een offerte aanvragen bij een nieuwe autoverzekeraar en vraagt via de website van de verzekeringsmaatschappij een afspraak. Je vult een uitgebreide vragenlijst in die 'onze persoonlijke service moet verbeteren'. Om dan, wanneer je bij je lokale makelaar aanschuift, te merken dat die nog niets over je weet."
...

Het is soms omslachtig, weet Howaboutsales-ceo Friedrich Pétré. "Je wilt een offerte aanvragen bij een nieuwe autoverzekeraar en vraagt via de website van de verzekeringsmaatschappij een afspraak. Je vult een uitgebreide vragenlijst in die 'onze persoonlijke service moet verbeteren'. Om dan, wanneer je bij je lokale makelaar aanschuift, te merken dat die nog niets over je weet." "Dat kan beter", is de gedachte waarmee veel start-ups beginnen en het verhaal van Howaboutsales is niet anders. Pétré ontwikkelde een crm-platform - "Honderd procent SaaS, betaald per user, per maand ; heel doorzichtig." - dat hoofdkantoren in staat moet stellen om relevante informatie te delen met medewerkers op het veld, of ze nu in filialen werken of zelfstandige makelaars zijn. En hij legt de link met Facebook : "Zoals dat netwerk vrienden en familie samenbrengt door je in staat te stellen enkel te delen wat ze moeten weten, zo werken ook wij, maar dan op zakelijk vlak. Met Howaboutsales kan je leads en targets distribueren maar krijg je ook zicht op alle relevante cijfers en op performance markers, zodat je verkopers beter kunt ondersteunen. Daarom noemen we het wel eens BRM - Business Relationship Management." Het platform werd bedacht in Nederland, waar Pétré zijn partners leerde kennen en Howaboutsales in die nieuwe BRM-richting duwde. Sinds begin dit jaar is het bedrijf ook op de Belgische markt actief, en wist het al mooie klanten als bpost in portefeuille te krijgen. Naast ABN Amro en verzekeraars in Nederland, kwam de start-up via zijn partners ook in Duitsland, waar het belangrijke spelers als Bonnfinanz kon strikken. "In totaal zijn we in dertien landen aan het uitrollen", zegt de ceo. "Daarvoor hebben we drie salesmensen in dienst, die elk op een eigen sector werken. Daarnaast willen we ook de aandacht trekken door BRM-gerelateerde content te verspreiden." Howaboutsales werd opgericht met een minimale investering van 25.000 euro, opgehaald bij enkele vrienden, en uit eigen middelen. "Zo zijn we heel lean & mean gestart, tot we begin dit jaar met een kapitaalronde begonnen. Die heeft snel veel opgeleverd. Bij KBC Brussels, Bolero Crowdfunding, BNP Paribas Fortis en enkele business angels haalden we 700.000 euro binnen om op te starten. Met dit bedrag moeten we ons bedrijf nu verder kunnen uitbouwen." Zit de wereld nu te wachten op Business Relationship Management ? Pétré twijfelt niet. "Dit is één van de hot items in de board rooms. De discussie hoe ze de relatie met hun kantorennetwerk strak krijgen, houdt bestuurders meer dan een beetje bezig. En je ziet aan herstructureringen in bijvoorbeeld de bankensector dat ze zoeken naar een visie daarop. Dat is de niche waarin wij gesprongen zijn en als je dan ziet dat we het met onze oplossing halen van mastodonten als Microsoft of Salesforce, dan weet je dat je iets goeds in handen hebt. Als het enigszins kan, willen we dus wel ambitie hebben. We weten dat een salesbedrijf niet gemakkelijk uit te bouwen is, maar ons model is in elk geval heel schaalbaar. Op lange termijn willen we dus een belangrijke speler worden in de totale crm-markt, eerst Europees, maar wie weet binnen drie of vijf jaar ook overzees." Matthieu Van Steenkiste