Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

De zaken draaien goed bij Salesforce.com en de huidige crisis kan daar alleen maar toe bijdragen. Met zijn infrastructuur groeit het bedrijf ook door van ‘software as a service’ naar ‘cloud computing’.

Voorzitter en ceo Marc Benioff wond er geen doekjes om op het recente Dreamforce event in San Francisco: “There was never a better time for cloud computing.” In de zaal zaten dan ook haast 10.000 overtuigden, afkomstig uit meer dan 40 landen. Salesforce.com stoelt dan ook op de drie elementen die volgens Benioff het wezen van ‘cloud computing’ uitmaken. Er is een ‘multi-tenant’ infrastructuur (of hoe een groot aantal klanten veilig van elkaar gescheiden gebruik maken van de diensten geleverd door een zelfde systeem), een ‘pay as you go’ kostenmodel (zodat de klant geen kapitaalkosten heeft) en ‘elasticity’ (met voldoende verwerkingsvermogen om ook de pieken bij de klant op te vangen). Samen zorgen ze ervoor dat de klanten “toepassingen krijgen die hen vrijwaren van risico’s.” Risico’s op het vlak van software die toch een ‘up front’ investering vergt, of projecten die over tijd en over budget gaan, en dat alles zonder de garantie dat de behoeften van een bedrijf echt worden gedekt.

Nieuwe diensten

In de voorbije jaren bood Salesforce.com naast zijn crm-toepassing al de mogelijkheid om dat basisplatform verder uit te breiden naar de eigen behoeften van de gebruikers, om die toepassingen uit te wisselen en zelfs om complete toepassingen te creëren op basis van het Force.com platform. Op Dreamforce kondigde Benioff de nieuwe ‘Force.com Sites’ dienst aan, waarmee de bedrijfstoepassingen op basis van Salesforce.com nu over het web toegankelijk kunnen worden gemaakt. De site waar de deelnemers aan Dreamforce zich konden registreren, bleek meteen ook een eerste ‘live’ voorbeeld van die nieuwe dienst te zijn.

Bovendien biedt Salesforce.com na de integratie met de Google-toepassingen nu ook tools voor een koppeling met Facebook, met het oog op bedrijfstoepassingen met sociale netwerk-aspecten (met een rekruteringstoepassing als voorbeeld). Benioff sloot overigens niet uit dat ook links met andere andere platformen als MySpace en LinkedIn tot de mogelijkheden behoorden. Ook tools voor een integratie met de Amazon Web Services (zoals opslag) zijn sinds kort beschikbaar.

Voorts zette Benioff nogmaals de mogelijkheden om toepassingen op Force.com te ontwikkelen en die daar ook te publiceren (tegen gunstige introductievoorwaarden) stevig in de verf. Er zijn bedrijven met erp-toepassingen, terwijl het platform ook de distributie van de informatie naar een breed spectrum van ‘devices’ mogelijk maakt (van ‘handhelds’ als Blackberries en iPhones tot desktops). Voorts wordt gekeken naar de mogelijkheid toepassingen op Force.com ook in andere talen (zoals Java en Ruby on Rails) te schrijven.

Tevreden klanten

Salesforce.com laat zich weinig gelegen aan de huidige crisis, omdat het vandaag zowel grote organisaties (zoals Japan Post, goed voor meer dan 65.000 seats) als erg kleine bedrijfjes bedient. En de infrastructuur biedt nog voldoende rek, ook als de nieuwe diensten de vraag sterk zouden doen oplopen. Momenteel beschikt het bedrijf over twee productiedatacenters in de VS, met straks ook een center in Singapore. Ook Europa en Japan krijgen elk een productiecentrum, bevestigt Benioff, maar over het waar en wanneer is nog niets bekend. Door alles meteen in functie van een ‘multi-tenant’-kernel te schrijven en de weigering om software uit het ‘pre-cloud’ tijdperk te draaien, kan Salesforce.com garanties inzake performantie bieden. Bedrijven als Dell, Cisco en anderen hebben in ieder geval hun vertrouwen aan Salesforce.com geschonken. Ook wat security betreft heeft het bedrijf blijkbaar de twijfels overwonnen. “Ons security team heeft al zo vaak onderzoeksteams van klanten over de vloer gekregen en daar zoveel uit geleerd, dat het vandaag die teams zelf van advies kan dienen,” troeft Benioff.

Dat een en ander geruststellend werkt, moet blijken uit de claim dat het verlies aan klanten minder dan één procent bedraagt.

Azu-wat?

Marc Benioff stak ook zijn opinie over de op PDC aangekondigde Azure Services van Microsoft waarmee de gigant het cloud-concept onderschrijft, niet onder stoelen of banken. Niet alleen verhaspelde hij steevast de naam tot een ‘Azu-something’, tegelijk verklaarde hij dat “Microsoft beseft dat het ver achterop ligt. Ik denk dat het nog wel een paar jaar duurt voor het echt iets voorstelt.” Bovendien lijkt het volgens Benioff meer een recuperatie van de huidige ontwikkelaars dan de aankondiging van een soliede multi-tenant infrastructuur die van bij de aanvang op cloud computing mikt. En als Microsoft dan toch zijn aanbod rond heeft, ligt Benioff er nog niet echt wakker van, want “is er nog altijd de mogelijkheid om met hen te linken. We hebben vandaag de interoperabiliteit met derden echt wel aangetoond.”

Guy Kindermans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content