De cijfers die onderzoeksbureau Gartner onlangs nog presenteerden maakten duidelijk wat velen al vermoedden: de desktop- en laptopmarkt staat stevig onder druk als gevolg van de strijd die momenteel rond tablets woedt. Gartner noteerde een daling van de wereldwijde pc-verkopen met bijna 5 procent in het vierde kwartaal van 2012. Volgens de marktonderzoeker is de daling niet alleen te wijten aan de zwakke economie. Het onderzoeksbureau maakt wel degelijk uitdrukkelijk gewag van een langzaam maar zekere verschuiving van pc's naar tablet. Even voordien hadden onderzoekers van NPD DisplaySearch ook al voorspellingen laten noteren dat er dit jaar wereldwijd 240 miljoen tablets zullen worden verkocht tegenover 207 miljoen notebooks. Het is voor het eerst dat het onderzoeksbureau een verhouding in het voordeel van tablets verwacht. Vorig jaar lag de verhouding tussen laptops en tablets nog op ongeveer 60 tot 40.

Ook in België

Wereldwijde trends blijken zich niet altijd te weerspiegelen in onze lokale, Belgische markt. We gingen daarom eens te raden bij Computer Profile dat net als vorig jaar de penetratie van tablets in de Belgische zakelijke markt in kaart bracht voor Data News. Uit de circa 5.000 interviews die Computer Profile hield met Belgische commerciële en publieke instellingen met 50 of meer medewerkers, blijkt dat het aantal zakelijke tablets in de afgelopen 12 maanden met een kleine 140 procent is gestegen. Twee componenten spelen daarbij een rol: het aantal locaties met tablets en het aantal tablets per locatie. Het aantal locaties met tablets nam in de afgelopen 12 maanden toe met circa 60 procent, terwijl het gemiddeld aantal tablets per locatie met 50 procent toenam.

Het percentage bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers met zakelijke tablets bedraagt momenteel 16 procent. In september van 2011 was dit nog slechts een 5,5 procent. De opmars van tabletcomputers is merkbaar over alle sectoren heen, zowel bij de overheid als in de dienstensector, het onderwijs, it en telecom, retail, utilities of de transportsector. Overal werden flinke sprongen vooruit gemaakt, met één uitzondering: de gezondheidszorg. Eind 2011 was er in de gezondheidssector sprake van een penetratie van 8,2 %. Een jaar later nam dat cijfer slechts met mondjesmaat toe tot 8,5 procent.

iPad domineert

Het hoeft niet te verbazen dat de iPad ook de Belgische zakelijke markt domineert. Ongeveer 8 op de 10 tablets betreft een eerste, tweede of derde generatie iPad. Toch lijkt er voor het eerst een voorzichtige omgekeerde beweging ingezet. Ten opzichte van 12 maanden geleden heeft Apple immers iets moeten inleveren ten opzichte van de concurrenten. Ook al gaat het maar om een drietal procentpunten (van 82 % naar 79 %), toch is de kleine daling het vermelden waard. Al is het maar omdat het verloren marktaandeel volledig ingepikt wordt door Samsung, dat zich wereldwijd hoe langer hoe meer positioneert als dé uitdager voor Apple. Samsung zag de afgelopen 12 maanden zijn aandeel in de Belgische zakelijke tabletmarkt stijgen van 3 naar 7 procent. Twaalf maanden geleden werden er vrijwel geen tablets van Samsung gebruikt bij instellingen uit de publieke sector en bij vestigingen van multinationals. Inmiddels is circa 10 procent van de tablets bij publieke instellingen en circa 4 procent van de tablets bij vestigingen van multinationals van Samsung. Het wordt nu afwachten of Samsung ook in het komende jaar verder kan kapitaliseren op deze trend. Het marktaandeel van de overige spelers is overigens helemaal te verwaarlozen. HP wint een procentje en klokt nu af op 3 %. Fujitsu volgt met nauwelijks 2 %. Alle overige 'grote' namen (Acer, Dell, Lenovo en Asus) halen nog nipt de drempel van 1 procent. Een amal-gaam van kleinere spelers rondt met 5 % de rest van de koek af.

Kristof Van der Stadt

8 OP DE 10 TABLETS IN DE BELGISCHE BEDRIJVENMARKT IS EEN IPAD.