SAP voert net als vorig jaar het klassement aan van de meest gebruikte CRM-leveranciers in ons land (47%). Microsoft (23%) en Salesforce (20%) volgen op geruime afstand. In ERP staat SAP al sinds 2010 onafgebroken bovenaan. Dit jaar klokt SAP af op 48,4% van de markt. Ook hier staat Microsoft op de tweede plaats (19,7%). Op de derde plaats staat met 13% alles wat valt onder de noemer 'maatwerk', gevolgd door Oracle met nog 6%. Dat blijkt uit een analyse van Computer Profile in opdracht van Data News onder 3.774 Belgische bedrijven met meer dan 50 medewerkers.
...

SAP voert net als vorig jaar het klassement aan van de meest gebruikte CRM-leveranciers in ons land (47%). Microsoft (23%) en Salesforce (20%) volgen op geruime afstand. In ERP staat SAP al sinds 2010 onafgebroken bovenaan. Dit jaar klokt SAP af op 48,4% van de markt. Ook hier staat Microsoft op de tweede plaats (19,7%). Op de derde plaats staat met 13% alles wat valt onder de noemer 'maatwerk', gevolgd door Oracle met nog 6%. Dat blijkt uit een analyse van Computer Profile in opdracht van Data News onder 3.774 Belgische bedrijven met meer dan 50 medewerkers. In CRM valt op dat de 'custom build' oplossingen - oftewel het werk op maat van de klant - stelselmatig blijft teruglopen. In 2010 was dat nog 27,5% van de markt, nu is dit nog slechts 9,1%. Het lijkt er op dat de Belgische klant niet alleen voor meer standaardpakketten kiest, maar die dan ook meer en meer wil laten hosten en/of in de cloud plaatsen. Sinds 2012 steeg het gebruik van de cloud voor CRM-toepassingen van 10 tot 24% en van 7% tot 18% voor hosting. Het merendeel van de bedrijven (37%) geeft er de voorkeur aan om de CRM-oplossing remote te laten draaien. Het op de locatie zelf draaien van de CRM-toepassing blijft dalen: van 49% in 2012 naar 32% in 2018. In de ERP-markt zien we een soortgelijk scenario, maar dan minder uitgesproken. Sinds 2012 daalt ook hier het aantal ERP-oplossingen die lokaal bij de klant draaien. Hoewel de meeste bedrijven de ERP-software nog altijd lokaal houden (46%), is dit toch een duidelijke vermindering sinds 2012, waar er nog sprake was van 60%. Het aantal bedrijven dat zijn ERP-software remote draait bij een zusterbedrijf of in een andere locatie in binnen- of buitenland, blijft al sinds 2012 hangen op ongeveer 40 %. Opmerkelijk: bij onze Noorderburen, waar Computer Profile deze analyse ook elk jaar uitvoert, is dit nog maar 27%. En zeker zo opmerkelijk: Nederlanders tonen een groter vertrouwen in externe partijen voor het onderbrengen van hun ERP-systeem. 29% van de Nederlandse bedrijven werkt samen met een hostingpartner voor de ERP-oplossing. In ons land is dat nog maar 16% van de bedrijven. Het aantal bedrijven dat een ERP-oplossing helemaal in de cloud draait blijft ook beperkt: slechts 4% van de Belgische bedrijven, maar ook in Nederland is dat maar 9%. Over alle sectoren heen maakt gemiddeld 30% van de bedrijven gebruik van een CRM-oplossing. Overheid en gezondheid scoren maar matig, al brengt Computer Profile zelf de nodige nuances aan: software als leerlingvolgsystemen, leerlingadministratiesystemen of software om de administratie van burgers te regelen wordt door Computer Profile namelijk niét als een CRM-oplossing beschouwd. In ICT en in de utilities-sector is CRM duidelijk gemeengoed - en dat hoeft niet te verbazen. Wholesale en retail maken ook veel gebruik van CRM, en wat opvalt is de sterke groei in manufacturing.