Het is de groei op de markt van business intelligence (BI) en performance management software die grote softwaremakers doet watertanden. De BI-markt stijgt met ongeveer 11 procent per jaar en zou tegen 2009 goed moeten zijn voor een totale omzet van 7 miljard dollar. SAP slaat nu een grote slag door Business Objects, goed voor een omzet van 1,25 miljard euro en een van de grootste pure BI-spelers, te kopen. Het Duitse softwarebedrijf betaalt een monsterbedrag van ruim 4,8 miljard euro (of 42 euro per aandeel). Dat is ongebruikelijk voor SAP,...

Het is de groei op de markt van business intelligence (BI) en performance management software die grote softwaremakers doet watertanden. De BI-markt stijgt met ongeveer 11 procent per jaar en zou tegen 2009 goed moeten zijn voor een totale omzet van 7 miljard dollar. SAP slaat nu een grote slag door Business Objects, goed voor een omzet van 1,25 miljard euro en een van de grootste pure BI-spelers, te kopen. Het Duitse softwarebedrijf betaalt een monsterbedrag van ruim 4,8 miljard euro (of 42 euro per aandeel). Dat is ongebruikelijk voor SAP, dat door de band genomen de voorkeur geeft aan organische groei. Maar: "Dit is een markt waarin we denken dat we met overnames succesvoller zullen zijn", becommentarieert SAP-ceo Henning Kagermann. "De overname versnelt ons groeipotentieel aanzienlijk. " SAP heeft zichzelf tot doel gesteld om zijn klantenbestand in 2010 te verdubbelen tot 100.000. Vooral kmo-klanten zouden daarbij moeten helpen. Business Objects heeft zo'n 43.000 klanten, waarvan ongeveer 40 procent ook SAP-klant is. Gaat de overname door - dat weten we in het eerste kwartaal van 2008 - dan wordt Business Objects een aparte entiteit binnen SAP, met huidig BO-ceo John Schwartz aan het hoofd. De overname is vriendschappelijk (Business Objects maakte er trouwens geen geheim van beschikbaar te zijn voor een acquisitie) en lijkt mooi te passen, wegens weinig overlap. Onmiddellijke integratie van software hoeven we alvast niet te verwachten. "Geef ons een beetje tijd, alstublieft," reageert Kagermann. "Dit is nog geen afgeronde overname. Tot dat het geval is, plannen we en bespreken we hoe we dat zullen doen. " Volgens Bo Lykkegaard van analistenkantoor IDC zit de meerwaarde in de deal voor SAP vooral in de gebruikersinterface van Business Objects. "Want BI wordt almaar meer een gebruikersinterface voor applicaties. Je doet je analyse vanuit de BI-interface en duikt van daaruit recht in de data die je wilt onderzoeken. " Analist David Bradshaw van Ovum: "Beide bedrijven kunnen wel apart blijven bestaan, maar de echte toegevoegde waarde is de samenwerking. Data moeten meer 'geoperationaliseerd' worden: niet meer de naakte data, maar inzichten en aanbevelingen. " Het Canadese Cognos blijft na de overname van Business Objects de enige onafhankelijke performance managementspecialist. Het zal zich nu moeten afzetten tegen twee veel grotere spelers. SAP-aartsrivaal Oracle, dat eerder al Hyperion opslokte, reageerde niet op de vraag of het een tegenbod zal doen. Bronnen bij BusinessWeek zeggen in elk geval dat Oracle al eerder naar Business Objects had gekeken, maar dat het vanuit integratiestandpunt (lees: de strenge wetgeving rond herstructureringen in Frankrijk) te moeilijk lag.Stefan Grommen