De business intelligence-wereld valt uiteen in twee 'modellen'. Enerzijds heb je het MISO-clubje, de 4 grote spelers namelijk Microsoft, IBM, SAP en Oracle. Die hanteren een 'integrated stack'-strategie om de markt hun ecosysteem of platform op te leggen, en hebben via acquisities (vooral IBM, SAP en Oracle) onlangs een BI-laagje toegevoegd aan hun stapeltje. Anderzijds zijn er de (voorlopig nog?) zelfstandige spelers die BI als kernactiviteit he...

De business intelligence-wereld valt uiteen in twee 'modellen'. Enerzijds heb je het MISO-clubje, de 4 grote spelers namelijk Microsoft, IBM, SAP en Oracle. Die hanteren een 'integrated stack'-strategie om de markt hun ecosysteem of platform op te leggen, en hebben via acquisities (vooral IBM, SAP en Oracle) onlangs een BI-laagje toegevoegd aan hun stapeltje. Anderzijds zijn er de (voorlopig nog?) zelfstandige spelers die BI als kernactiviteit hebben en dat ook zo willen houden. Of dat tenminste hopen... Maar hoe bepaal je na een roerig jaar je strategie tegenover de 'stack'-verdedigers? Volgens Patrick Van Deven, manager van SAS BeLux, moet de onzekerheid die de markt nu kent, opgehelderd worden. Op één punt is hij het eens met de filosofie van het MISO-kwartet:"Het is niet aan de gebruiker om een integratie-inspanning te leveren. En dan moet je ook nog weten wat die integratie écht inhoudt." Volgens SAS moet ze steunen op aspecten zoals een geïntegreerd geheel van functies, een gedeeld beveiligingsmodel, het delen van metadata en een eengemaakte interface."Die acquisities van het voorbije anderhalf jaar heeft de betrokken spelers vaak met redundante oplossingen opgezadeld. Dat geldt niet voor SAS-aanbod, wij hebben alles geïntegreerd. Dat is belangrijk in deze onzekere tijden: belangrijk voor de stabiliteit van de toekomstige investeringen." De toekomst van SAS staat of valt met innovatie, stelt Patrick Van Deven. In dat verhaal past met name de - reeds gestarte - transformatie van de interface"waardoor de SAS-oplossing in ieders handen terecht moet kunnen komen" en de volgehouden keuze voor analytische toepassingen en oplossingen voor datakwaliteit, beheer van metadata, financiële decisionsoftware (activity-based costing, budgettering en planning, risicobeheer,...), 'customer intelligence' (analyse van gedrag op websites, digitale marketing,...). In 2007 draaide SAS BeLux een omzet van meer dan 30 miljoen euro. De licentieverkoop steeg met 14 procent. "Dat is het dubbele van het marktgemiddelde in de categorie BI/analytische oplossingen." In 2008 moet het team van momenteel 110 medewerkers worden versterkt met 20 mensen, zowel voor verticale oplossingen als voor productverkoop en projectbeheer.Brigitte doucet