Oracle 18c is een mijlpaal voor het bedrijf. Een database die niet offline hoeft om zichzelf te patchen, processen beter optimaliseert dan een mens dat kan en minder dan een half uur per jaar downtime belooft. Dat kondigde Oracle een jaar geleden aan. Ondertussen bouwt het verder op dat elan en kondigt CTO Larry Ellison aan dat die database onder de naam Cloud@customer ook on premise beschikbaar wordt, in het datacenter van de klant. Al gaat het niet om volledige on premise maar om een deel van de publieke cloud van Oracle die op Oracle-hardware draait in het datacenter van de klant.
...

Oracle 18c is een mijlpaal voor het bedrijf. Een database die niet offline hoeft om zichzelf te patchen, processen beter optimaliseert dan een mens dat kan en minder dan een half uur per jaar downtime belooft. Dat kondigde Oracle een jaar geleden aan. Ondertussen bouwt het verder op dat elan en kondigt CTO Larry Ellison aan dat die database onder de naam Cloud@customer ook on premise beschikbaar wordt, in het datacenter van de klant. Al gaat het niet om volledige on premise maar om een deel van de publieke cloud van Oracle die op Oracle-hardware draait in het datacenter van de klant. 18c is overigens maar de tijdelijke benaming van de autonome database. Bij de eerste grote update in 2019 zal de naam automatisch overgaan naar Oracle 19c, en vermoedelijk zullen we tegen 2020 zo Oracle 20c leren kennen. Misschien nog het opmerkelijkste nieuws van de hele conferentie is de komst van Gen2 in de publieke cloud van Oracle en vanaf volgend jaar ook voor Cloud@customer. Daarbij krijgen bestaande public cloud klanten een gratis upgrade naar een nieuwe generatie cloud. "Gen2 is volledig nieuwe hardware en een nieuw netwerk van onafhankelijke computers die een perimeter rond onze cloud afzetten. Iets wat je niet in andere cloud offerings zal vinden," aldus een zelfzekere Ellison. "Ze omsingelen elke individuele klantenzone zodat malware niet van de ene naar de andere klant kan. Zit er iemand met malafide bedoelingen in onze publieke cloud? Dan kan die niet lateraal bewegen." Ellison doet er nog een schepje bovenop en benadrukt dat zijn bedrijf zelf niet kan zien wat u in de Oracle cloud doet. "Bij Amazon kunnen andere klanten toegang krijgen tot je data, of kan Amazon in je data kijken. Dat is gewoon het fundamentele probleem van de cloud." Al moeten we nuanceren dat Ellison's gelijkaardige uitspraken over Amazon van een jaar geleden intussen al zijn tegengesproken door Amazon zelf. Kort samengevat is er minder sprake van een gedeelde infrastructuur. De code van de klanten staat sowieso apart van de cloud control code. Maar wie echt wil (en daarvoor betaalt) kan ook op volledig fysiek gescheiden hardware zitten in de Oracle Cloud. De nieuwe infrastructuur wordt ook uitgerust met wat Ellison omschrijft als autonome robots die met behulp van AI en machine learning dreigingen detecteren en uitschakelen. Maar wat het meest nazindert wanneer we Oracle OpenWorld bezoeken, is de manier waarop Ellison zich graag op de borst klopt. Tijdens zijn keynotes benadrukt hij meermaals de superioriteit van Oracle's IaaS-aanbod tegenover dat van Amazon. Vreemd genoeg doet hij dat met exact dezelfde demo als een jaar geleden. Of dat een echte demo of een goed uitgewerkt GIFje was, kunnen we niet zeggen, maar als de demo echt is dan wil dat ook zeggen dat zowel Amazon als Oracle's technologie op een jaar tijd niet geëvolueerd zijn. Jan Ronsse, managing director voor Oracle in België en Luxemburg, bejubelt de concurrentie niet, maar laat wel meer ruimte voor nuance. "In België is het sowieso niet de stijl om in te hakken op concurrenten." In ons land zitten er nog geen klanten op de autonome database van Oracle. "Maar er lopen wel testen bij heel wat klanten. Het is iets unieks, dus het is ook aan onze verkopers om dat kenbaar te maken in de markt," vertelt hij. Ook de overstap naar de cloud komt vandaag beter op gang dan vroeger. "Vaak zijn het nieuwe workloads of projecten die als eerste naar de cloud gaan. Maar we zien ook een evolutie: in de begindagen van de cloud zagen we dat overheden of banken er heel weigerachtig tegenover stonden omwille van securityredenen. Intussen begrijpen ze ook daar dat datacenters van Oracle, maar ook van Google of Amazon, veilig zijn." Op de Belgische CRM-markt is vandaag vooral SAP de marktleider, zo blijkt uit recente cijfers van Computer Profile. Maar volgens Ronsse is dat vooral een historisch gegeven. "SAP heeft een grote install base. De laatste jaren, zeker voor nieuwe dossiers, zien we heel wat contracten naar ons gaan. We staan heel sterk bij bedrijven die een nieuw ERP-systeem aanschaffen en een cloudoplossing willen. Daar hebben we het afgelopen kwartaal nog twee grote Belgische klanten voor opgetekend." Oracle werd de afgelopen jaren regelmatig in één adem genoemd met licenties en de controle daarop. Recent toonde een studie van EuroCIO nog aan dat Europese CIO's ontevreden zijn over het gebrek aan flexibiliteit in licenties bij de grote technologiebedrijven. Ronsse ontkent dat probleem niet, maar benadrukt dat de discussie verandert. "Die licentiepolitiek wordt vanuit de VS bepaald en die is wereldwijd dezelfde. We moeten nu eenmaal ook onze intellectuele eigendom beschermen en wat wordt gebruikt, moet correct gelicentieerd zijn. Maar de discussie hoort wel steeds vaker tot het verleden door de komst van de cloud. Daarin heb je een beter overzicht van wat er wordt gebruikt. Voor grote ondernemingen die liever on premise draaien zien we velen naar een all-you-can-eat model gaan. Daarin heb je onbeperkte licenties binnen een bepaalde periode om uit te rollen wat je wil." Langs de kant van Oracle ziet Ronsse dan weer een verschuiving weg van de controles. "We zijn zelf ook wat weggestapt van pure auditing naar advisory services. In zo'n geval komen we op vraag van de klant langs om alles in kaart te brengen en hen te adviseren wat het beste licentiemodel is."