SDP ging in 1985 van start als ontwikkelaar van maatsoftware, onder meer voor productiebedrijven in de textielsector. Maar omdat steeds meer bedrijven met dezelfde vragen kwamen (productie-opvolging, beheer van administratie, tijdsbeheer, enz.), besloot SDP alles meer en meer in pakketten te gieten. "Een van onze belangrijkste oplossingen is ActaLibra, een notarieel pakket waarmee intussen zo'n 450 van de 1.200 notarissen in België werken", zegt Pascal De Baerdemaeker, sales manager bij SDP. "Daarnaast is er Robinson, een pakket voor de retail dat ook door grote groeperingen en aankooporganisaties gebruikt wordt, onder meer in de tuinsector en de doe-het-zelf tak. En dan is er nog Distripack, een erp-pakket voor de groothandel met...

SDP ging in 1985 van start als ontwikkelaar van maatsoftware, onder meer voor productiebedrijven in de textielsector. Maar omdat steeds meer bedrijven met dezelfde vragen kwamen (productie-opvolging, beheer van administratie, tijdsbeheer, enz.), besloot SDP alles meer en meer in pakketten te gieten. "Een van onze belangrijkste oplossingen is ActaLibra, een notarieel pakket waarmee intussen zo'n 450 van de 1.200 notarissen in België werken", zegt Pascal De Baerdemaeker, sales manager bij SDP. "Daarnaast is er Robinson, een pakket voor de retail dat ook door grote groeperingen en aankooporganisaties gebruikt wordt, onder meer in de tuinsector en de doe-het-zelf tak. En dan is er nog Distripack, een erp-pakket voor de groothandel met magazijnopvolging en voorraadbeheer dat onder meer in de houtsector op veel bijval mag rekenen." Maar wat volgens account manager Bart Brys misschien wel het meest tot de verbeelding spreekt is Era, een veelzijdig pakket voor tijdsbeheer met vier modules - Era Time voor tijdsregistratie, Era Plan voor uurroosterplanning, Era Pass voor toegangscontrole, en Era Job voor jobopvolging. Een schot in de roos, zo blijkt, vooral bij organisaties waar complexe uurroosters moeten aangemaakt worden zoals in de rust- en verzorgingssector en, jawel, ook in de luchtvaart. Tot vóór enkele jaren maakte Lufthansa in Spanje gebruik van een priksysteem waarbij nog veel manueel werk kwam kijken, maar in 2009 werd overgestapt op SDP Era. In de kantoren werden modules voor time management en toegangscontrole geïnstalleerd, terwijl in de luchthavens time management en personeelsplanning aan de orde waren. "Tegelijkertijd werd ervoor gezorgd dat SDP Era geïntegreerd werd in het bestaande lokale loonsysteem en in de SAP-masterdatabase van Lufthansa in Duitsland", legt Nicolas Renaud uit, ceo SDP Spanje. "We creëerden ook een module voor shift-planning aan de check-in balies in functie van de verwachte toeloop van reizigers, plus een portaal waar werknemers zelf overuren kunnen ingeven, vakantie aanvragen, enz. In elk land waar de oplossing uitgerold werd, hebben we vooralf configuratie op maat en opleidingen voorzien en tevens aanpassingen doorgevoerd om alles te kunnen exporteren naar de lokale payrollprogramma's - en uiteraard is alles ook geïntegreerd met de SAP-omgeving van Lufthansa." Het project werd volledig begeleid door het Spaanse filiaal van SDP waar zo'n 25 mensen werkzaam zijn. "Maar daarnaast hebben we ook een team van 25 ontwikkelaars in Argentinië", zegt De Baerdemaeker, "plus uiteraard onze ploeg hier in België die zo'n 90 mensen telt. We hebben ook vestigingen in Frankrijk en Nederland maar dat zijn puur commerciële activiteiten. In totaal heeft SDP 155 werknemers." Het belangrijkste in het hele SDP-verhaal is volgens account manager Hans Mannaerts dat alles eigen ontwikkeling is "en de ervaring wijst uit dat al onze erp-pakketten best de vergelijking met gevestigde waarden als Navision en SAP kunnen doorstaan. Belangrijk om weten is ook dat op ActaLibra na alle pakketten gebaseerd zijn op de Cache-database van InterSystems die al van bij de start van SDP gebruikt wordt, tot grote tevredenheid van iedereen." Dat SDP stilaan wel een gevestigde waarde wordt, bewijst het feit dat naast Lufthansa onder meer ook Toyota, Epson, de Amerikaanse distributieketen Cosco en de Starwood Hotel-groep een beroep op hun diensten hebben gedaan. "Onze klantenmix is wel erg verscheiden, van klein tot groot", licht De Baerdemaeker toe. "In België tellen we zo'n 1.300 actieve klanten die voor een omzet van 16 miljoen euro zorgen. Op vraag van sommige klanten leveren wij ook totaaloplossingen inclusief hardware en diensten." Frans Godden