De ambities bij SecureLink zijn niet min : de komende vijf jaar een gemiddelde omzetgroei van 15 procent per jaar aanhouden om zo op vijf jaar tijd te verdubbelen in zowel omzet als werknemers. Ceo Jo Vander Schueren blaakt van het zelfvertrouwen wanneer we hem in het kantoor in Wommelgem spreken.
...

De ambities bij SecureLink zijn niet min : de komende vijf jaar een gemiddelde omzetgroei van 15 procent per jaar aanhouden om zo op vijf jaar tijd te verdubbelen in zowel omzet als werknemers. Ceo Jo Vander Schueren blaakt van het zelfvertrouwen wanneer we hem in het kantoor in Wommelgem spreken. "Vijf jaar geleden waren we nog teveel een kmo om in grote managementcontracten mee te spelen, maar dat is veranderd. Grote banken bijvoorbeeld kunnen we ondertussen ook overtuigen. Een belangrijk deel van onze omzet halen we ook uit enkele grote spelers in de healthcare. En in sommige overheidsdiensten als de FOD Justitie winnen we ook contracten. Maar ook Belnet, Astrid en OVAM zijn belangrijke klanten", aldus Vander Schueren. Managed security services moeten een belangrijke groeipool vormen. "We hebben het dan over volledige dienstverlening, waarbij we veel meer doen dan alleen een doos neerpoten. Dozen verkopen kan iedereen, maar met onze expertise moeten we het verschil maken", zegt Vander Schueren. Op dit ogenblik telt het bedrijf zo'n 150 à 200 klanten, verspreid over allerlei sectoren als healthcare, media en overheid. "Maar het moge duidelijk zijn, we willen zeker ook de top-10 internationale klanten in België gaan bedienen zoals NATO, EU, Swift e.d.", voegt Bert Van Loco, managing partner bij SecureLink daar aan toe. "We zijn daar al een tijdje mee bezig. Het bedrijf is ondertussen matuur genoeg om dat type klanten te kunnen bedienen", aldus Van Loco. "We komen nu vooral in concurrentie met Dimension Data die we meer en meer zien. Waar zij vroeger vooral op de heel grote contracten aasden, zien we hen nu ook opduiken in de laag daar onder. Bij de FOD's is het vooral Proximus waartegen we opboksen, maar ook Prodata is een regelmatige concurrent", aldus Vander Schueren. Medeoprichter Bert Van Loco is nog prominent aanwezig bij het bedrijf, maar probeert toch wat meer los te laten. "Ik ben de laatste jaren heel erg operationeel bezig geweest, de komende jaren wil ik de zaken toch wat meer vanop een afstand bekijken en opvolgen", klinkt het. 2015 wordt het jaar waarin een strategisch plan uitgetekend wordt over de toekomst van SecureLink. Die oogt internationaal. "Ja, we werken aan Europese expansie maar we mogen die zaken niet te opportunistisch aanpakken. Maar als er een kans is, dan moeten we die zeker kunnen grijpen", zegt Van Loco. Vorig jaar werd nog een sales en presales aangenomen specifiek voor de Waalse markt. Later dit jaar wil SecureLink daar ook een aparte entiteit openen - vermoedelijk in de streek rond Nijvel. Daarnaast blijven overnames ook - zij het behoedzaam - op de radar staan. SecureLink telt in België nu zo'n 80 mensen. Het overgenomen Raido telt er zo'n 20. Raido is gespecialiseerd in virtualisatie en vult op die manier het infrastructuur-aanbod van SecureLink aan. In Nederland heeft SecureLink 70 werknemers aan boord. SecureLabs (de nieuwe naam van overgenomen ISSX, nvdr) telt een kleine 20 werknemers. SecureLabs is een gespecialiseerd bedrijf met ethische hackers om onder meer aan doorgedreven 'penetration testing' te doen bij bedrijven, maar ook om de eigen producten aan een kwaliteitscontrole te onderwerpen. Op groepsniveau spreken we ondertussen toch al van een omzet die dit jaar 56 à 57 miljoen euro zal afklokken. Ondertussen kijkt SecureLink dus naar overige Europese landen om verder te groeien - liefst via overnames. Onder meer de Skandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk staan hoog op de verlanglijst, net als Luxemburg. Frankrijk en Duitsland laat SecureLink liever links liggen. De Franse markt is omwille van de sociale wetgeving een te grote uitdaging en Duitsland is dan weer te gefragmenteerd. "Uiteindelijk bieden we een managed security oplossing aan waar steeds meer bedrijven nood aan hebben. Bedrijven hebben vaak in puntoplossingen met firewalls e.d. geïnvesteerd en denken dat ze daarmee veilig zijn. Maar 80 procent van de enterprise-markt slaagt er niet in om dat te beheren. Dáár moeten wij het van hebben", besluit de ceo. Kristof Van der Stadt