Tijdens het afgelopen Cisco Live event in Londen, mocht ceo John Chambers de openingskeynote voor zijn rekening nemen. Niet alvorens we eerst wat amusement voorgeschoteld kregen: zo gaat dat bij een Amerikaans it-bedrijf. Het mini-optreden van een meute kindjes die weggelopen waren uit de Oliver-musical op Broadway, was meteen ook de entree van vice president technology marketing Amanda Jobbins die lustig meegedanst had en na een korte verkleedact 'on stage' de rest van het programma mocht aankondigen. Zoals we al zeiden: zo gaat dat bij een Amerikaans it-bedrijf.
...

Tijdens het afgelopen Cisco Live event in Londen, mocht ceo John Chambers de openingskeynote voor zijn rekening nemen. Niet alvorens we eerst wat amusement voorgeschoteld kregen: zo gaat dat bij een Amerikaans it-bedrijf. Het mini-optreden van een meute kindjes die weggelopen waren uit de Oliver-musical op Broadway, was meteen ook de entree van vice president technology marketing Amanda Jobbins die lustig meegedanst had en na een korte verkleedact 'on stage' de rest van het programma mocht aankondigen. Zoals we al zeiden: zo gaat dat bij een Amerikaans it-bedrijf. Ceo John Chambers danste (gelukkig?) niet mee, maar wandelde tijdens zijn toespraak wel de hele tijd tussen het publiek. "Dit is de enige keer op het jaar waarop ik de kans krijg om naar jullie te luisteren", leek hij zich te willen verantwoorden. Chambers was net terug van het World Economic Forum in Davos, en daar ging hij in zijn keynote ook uitgebreid op in. Hij schetste een beeld van een globale wereldeconomie waarin het voor bedrijven zaak is om transformaties in hun markten tijdig te detecteren en er meteen op in te spelen. " Market transitions wait for no one. Als je niet op de kar springt, blijf je onherroepelijk achter", klonk het. Als voorbeeld noemde Chambers concurrenten als Alcatel-Lucent en Siemens bij naam. "Zij stonden sterk in 'voice'. Wij hebben de transitie zien komen, hebben de kans gegrepen en zijn de nummer 1 in voice geworden." Even later in zijn keynote werd duidelijk dat Cisco dat succes nog een keer wil overdoen: " video will be the next voice", orakelde John Chambers. Cisco ziet in het netwerk het platform dat voor zo'n veranderingen kan zorgen. "We evolueren van een 'information economy' naar een "networked economy'", stelde Chambers waarbij volgens de man innovatie én 'operational excellence' essentieel zijn. Jaarlijks investeert Cisco naar eigen zeggen 5,3 miljard dollar in innovatie. Hoeveel daarvan precies naar Europa gaat, wou Chris Dedicoat, president European markets, niet kwijt tijdens een vragenuurtje met de verzamelde pers. Wel dat het om een "substantieel" percentage gaat. "Vergeet niet dat we na de overname van Tandberg hun r&d-activiteit in Noorwegen boven die van Cisco geplaatst hebben in de bedrijfsstructuur. Normaal gezien zie je het omgekeerde bij een acquisitie", voegt Dedicoat daar aan toe. Video wordt door Chambers overigens gecatalogiseerd onder "short-term new big opportunities." Op iets langere termijn is 'security architecture' een grote opportunitieit voor de netwerkgigant. Chambers liet er geen twijfel over bestaan. "We horen van alle klanten dat security voor hen een uitdaging is. Voor ons is security momenteel dé grote focus." Het securityprobleem zou weleens als een rem op de economische groei kunnen werken, vreest Cisco. Het bedrijf verkiest daarbij een structurele aanpak, op het architecturale niveau en dus in het netwerk. Doel: het netwerk beveiligen, alles wat verbinding maakt met het netwerk, en alles wat over het netwerk passeert. De vraag dringt zich dan wel op of Cisco wel alle nodige puzzelstukken in de hand heeft om die security-architectuur te bouwen? "Nee, zeker niet", klinkt het resolute antwoord van John Chambers: "maar we hebben 6 maand geleden de beslissing genomen om hier prioriteit aan te geven en dat gaan we nu doen." Het lijdt dan ook geen twijfel dat de komende acquisities van het it-bedrijf uit San Jose in de securityhoek zullen gesitueerd zijn. To be continued, zeggen ze dan in Amerika. Kristof Van der StadtHet lijdt dan ook geen twijfel dat de komende acquisities van het it-bedrijf uit San Jose in de securityhoek zullen gesitueerd zijn.