ServiceNow is een van de best bewaarde ict-geheimen in ons land, vindt Speltincx. "Ik kom voortdurend klanten tegen die niet eens weten dat ze onze oplossingen gebruiken", lacht de country manager die een goed half jaar geleden de overstap maakte van Dynatrace - het vroegere Compuware. Veel integratoren wereldwijd gebruiken namelijk ServiceNow om bijvoorbeeld de service desk te verzorgen zonder dat de eindklant zich daarvan bewust is. "Onze software is voor veel eindklanten redelijk onzichtbaar", legt Speltincx uit.
...

ServiceNow is een van de best bewaarde ict-geheimen in ons land, vindt Speltincx. "Ik kom voortdurend klanten tegen die niet eens weten dat ze onze oplossingen gebruiken", lacht de country manager die een goed half jaar geleden de overstap maakte van Dynatrace - het vroegere Compuware. Veel integratoren wereldwijd gebruiken namelijk ServiceNow om bijvoorbeeld de service desk te verzorgen zonder dat de eindklant zich daarvan bewust is. "Onze software is voor veel eindklanten redelijk onzichtbaar", legt Speltincx uit. ServiceNow is gegroeid vanuit itsm - oftewel it service management. Binnen dat segment heeft het bedrijf wereldwijd 23 procent marktaandeel, volgens de cijfers van IDC. BMC is de duidelijke nummer 2 en de rest oogt als een erg gefragmenteerd landschap. Maar de softwareoplossing reikt ondertussen veel breder dan alleen maar een tool voor it zelf. De oplossing brengt 'service management' ook naar customer service & support, facilities, hr, opleiding of de financiële afdeling. Het bedrijf positioneert zich met 'enterprise service management' zo tussen de bestaande erp- en crm-oplossingen en tussen het back en front office. Alle workflows die tussen die stukken software passeren, kunnen door ServiceNow in goede banen worden geleid. Automatisatie van manuele taken is de belangrijkste drijfveer waarom klanten met ServiceNow in zee gaan. "En niet onbelangrijk : wij zijn geboren in de cloud en onze software draait ook volledig in de cloud met onder de motorkap één centrale engine. Dat maakt het verschil met de concurrentie", zegt Speltincx. Al maakt de country manager er geen geheim van dat er flink wat werk op de plank ligt. "Ik geef het gerust toe dat het marktaandeel in ons land een stuk lager ligt dan in de andere landen. We hebben een zekere achterstand, maar dat maakt ook dat hier een grote opportuniteit ligt voor ons", aldus Speltincx. Wereldwijd groeide het bedrijf 38 procent jaar op jaar en ook voor dit jaar gaat het bedrijf uit van flinke groei. Zes jaar had ServiceNow nodig om een one billion dollar company te worden. Ondertussen komt de 1,5 miljard al in het vizier en tegen 2020 is 4 miljard het onverbloemde doel. "Haalbaar als we aan hetzelfde tempo doorgroeien", zegt Speltincx die ook in België een groeiscenario ziet. "Ik zie nu al groei op alle fronten : zowel in cijfers, in mensen, in het aantal partners en het aantal klanten", klinkt het. Recent werd Proximus nog opgetekend als nieuwe klant. Andere referenties zijn onder meer de FOD Volksgezondheid, Honda, Agfa HealthCare, Smals, Imec, Crelan en Toyota. Enkele belangrijke partners met wie ServiceNow samenwerkt zijn Fujitsu, Devoteam, Symfoni ESM en Plat4mation. Specifiek in België legt het bedrijf in eerste instantie vooral de focus op it service management, it operations management en customer service management. "Als relatief nieuwe speler moet je wel keuzes maken en een duidelijke focus hanteren", besluit Speltincx. Kristof Van der Stadt