Siemens Enterprise Communications heeft een nogal 'tumulteus' verleden sinds 2006. De Siemens-groep wilde de enterprise-afdeling versassen, maar had een flinke kater overgehouden aan een soortgelijk scenario waarbij de gsm-afdeling verkocht werd aan BenQ en even later over de kop ging. Uiteindelijk kreeg midden 2008 de Gores Group 51 procent van SEN in handen. Gores is in ons land ook aandeelhouder van RealDolmen, dat onder meer de producten van Enterasys verkoopt. Enterasys is op zijn beurt een onderdeel van de SEN joint venture waaronder ook SER Solutions, Cycos en iSEC thuishoren. Een integratie met RealDolmen lijkt voorlopig zeker niet aan de orde.
...

Siemens Enterprise Communications heeft een nogal 'tumulteus' verleden sinds 2006. De Siemens-groep wilde de enterprise-afdeling versassen, maar had een flinke kater overgehouden aan een soortgelijk scenario waarbij de gsm-afdeling verkocht werd aan BenQ en even later over de kop ging. Uiteindelijk kreeg midden 2008 de Gores Group 51 procent van SEN in handen. Gores is in ons land ook aandeelhouder van RealDolmen, dat onder meer de producten van Enterasys verkoopt. Enterasys is op zijn beurt een onderdeel van de SEN joint venture waaronder ook SER Solutions, Cycos en iSEC thuishoren. Een integratie met RealDolmen lijkt voorlopig zeker niet aan de orde. Enterasys legt de focus op geconsolideerde beveiligingsoplossingen. "Via hen willen we onze positie versterken in bedrijfskritieke communicatieoplossingen - denk aan contactcenters - nu voice een echte commodity geworden is", zegt Stephan Moelans, managing director bij SEN BeLux. Stephan Moelans maakt zich sterk dat de Belgische afdeling van SEN goed gewapend is tegen de crisis. "We hebben al heel wat reorganisaties achter de rug, maar we voelen ons goed bij de Gores Group. Zij zijn geen venture capitalist, maar een privé-investeerder en dat voel je ook. Bovendien is de Belgische afdeling een van de sterkhouders omdat heel wat internationale activiteiten vanuit ons land aangestuurd worden", zegt Moelans. Nogal wat Belgen hebben binnen de groep overigens een topfunctie. Zo werd Vincent Simonart onlangs nog verantwoordelijk voor de services-afdeling in Benelux, Scandinavië, de Baltische landen, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Stephan Moelans steekt niet onder stoelen of banken dat SEN de duidelijke opdracht kreeg om meer markten in de Verenigde Staten aan te boren, waar het vooralsnog weinig potten kon breken. Kunnen acquisities een helpende hand zijn? "Ja, maar ze moeten wel onze strategie ondersteunen of versterken en de consolidatie van de enter-prisemarkt versnellen", zegt Ste-phan Moelans wiens woorden nog niet koud waren of ceo James O'-Neill bevestigde aan persbureau Reuters de interesse van SEN in delen van Nortel. Het bankroete Nortel heeft immers een enter-prise-afdeling die sterk staat in de Amerikaanse overheid. Mogelijk staan we aan de vooravond van een nieuwe consolidatieslag, zoals die eigenlijk al verwacht werd na de instap van Gores. SEN gaat er vanuit dat de unified communications-markt minder zal lijden onder de crisis, en er zelfs zal van profiteren. Stephan Moelans: "Natuurlijk gaat het allemaal iets trager dan vroeger vooraleer projecten goedgekeurd worden. Zeker nu draait alles rond investeringsrendement, en daar heeft UC wél een streepje voor. Naast het realiseren van onmiddellijke kostenbesparingen zoals minder reiskosten of minder mobiele gesprekken, kun je vooraleer ook méér doen met minder. De operationele kosten liggen op jaarbasis veel lager." Onder meer Argenta, Luxair, Borealis en Telefonica bellen met OpenScape-systemen van SEN. In België is The House of Marketing in Mechelen een belangrijke klant die onlangs nog naar versie 3.0 van OpenScape migreerde. Recent werd het productenaanbod van Siemens overigens nog uitgebreid met Xpressions: een soort 'voorverpakte' en eenvoudig te ontplooien oplossing die de gap tussen de grote bedrijven en de kmo's moet opvullen. "Dat is een bundel, maar géén procesintegratie", verduidelijkt Stephan Moelans. "Van échte UC is pas sprake wanneer er toegevoegde waarde zoals intelligentie toegevoegd wordt, zoals een integratie met het Salesforce.com-platform of met Siebel", aldus Ste-phan Moelans. In het voorbeeld van Salesforce.com krijg je bijvoorbeeld een 'case sensitive' deelscherm in je browser, waarbij je meteen alle gerelateerde contactpersonen te zien krijgt en hun presence-status. "We aggregeren daarbij ook de verschillende presence-data van andere vendors. Dat gaat dus veel verder dan een eenvoudige click-to-dial vanuit Outlook." Volgens Moelans zal UC op termijn evolueren naar een service-model. Op de gespecialiseerde Voicecon-beurs in Orlando toonde Siemens al een opgemerkte proof-of-concept waarbij UC-applicaties volledig 'in the cloud' draaiden in de Amazon Elastic Compute Cloud omgeving. "We zijn als bedrijf al van hardware naar software en services geëvolueerd. De volgende stap zal een shift naar 'the cloud' zijn", zegt Stephan Moelans zonder daar een roadmap op te willen plakken. "Maar ik heb wel al voorlopige plannen zien passeren."Kristof Van der Stadt