Wat als de Goede Sint me dit jaar zou belonen met een paar cadeautjes? Wat zou er dan op mijn verlanglijstje staan? Voordat ik een kijkje neem in de vele catalogi die mijn mailbox overspoelen, rijst de volgende vraag: Ben ik echt braaf geweest? Heb ik mijn troepen goed gemotiveerd? Heb ik flink mijn best gedaan om mijn operationele kosten te doen dalen? Heb ik de juiste architecturale beslissingen wel genoeg gestimuleerd? Heb ik al mijn steun verleend om best practices rond project management te versterken? Werd er wel gewerkt aan prioritaire businessprojecten? Waren we een van de werkzame stoffen bij de digitale transformatie van ons bedrijf? Hebben we onze operationele kpi’s bereikt? Enz.

Al moet ik toegeven dat ik geen 10 op 10 verdien op al deze vlakken, toch heb ik eerlijk gezegd mijn best gedaan. Ik kan dan ook in alle bescheidenheid besluiten dat die man met zijn witte baard zich mag klaar houden om een ommetje naar me thuis te maken en een bezoek te brengen aan mijn schoorsteen.

Laten we dus op goed geluk eens bladeren door de speciale speelgoedcatalogus voor de cio.

Ziet er wel interessant uit, deze SAFEME-toolbox! Ik lees: “Hiermee kun je je voor altijd beschermen tegen zwakke plekken in de software en allerlei inbraken.” Met het Heartbleed-incident dit jaar en de vele gevallen van hacking die aan bod kwamen in de pers, zou dit wel eens van pas kunnen komen.

En waarom niet dit flesje METHODO++ elixir dat er volgens de fabrikant voor zorgt dat je drie uur na inname iedereen kunt omtoveren in een wezen dat volledig open staat voor het gebruik van de methodologie. Hiermee kan ik zeker kostbare tijd winnen die ik anders verlies met het tot in den treure toe overtuigen van de grootste tegenstribbelaars. Ik zou er wel een voorraadje van willen bestellen en sommigen zou ik zelfs enkele flesjes willen laten opdrinken.

En wat vind je van deze MOBAPPMAGICS-doos waarmee je met één slag van je toverstaf je mobiele applicaties compatibel maakt met de nieuwste versies van devices en operating systems? Daar zou ik een flink pak mee kunnen besparen.

Of waarom niet het DIGITIX-avonturenspel, dat ons naar eigen zeggen helpt op het pad van de digitale transformatie? In de advertentie staat: “Hiermee kun je met behulp van een heleboel vragen het bedrijf laten beseffen dat de digitale transformatie niet de taak van de it-afdeling is.” Ik zou heel wat afdelingen willen uitnodigen om een partijtje te spelen.

Wel, wel, ze hebben zelfs een CLEANDESK ROBOT die ‘s avonds de bureaus afschuimt om vertrouwelijke documenten te verwijderen. Nee, dat ga ik toch maar niet op mijn lijstje zetten!

Waauw! De MAGNETIC CAGE: een trampoline met een magnetisch net errond dat een automatische alignering tussen de business en de it-afdeling stimuleert. “De deelnemers nemen plaats in de kooi en beginnen te springen. Wanneer de sprongen synchroon verlopen, doen hun doelen dat ook.” Dat kan ik goed gebruiken! We zouden die in de inkomhal kunnen zetten, zodat iedereen er gebruik van kan maken.

Of de SUPERBUS, een intelligente enterprise bus waar interfaces worden ontwikkeld door telepathie met de architect-ontwikkelaar. Precies wat ik nodig heb om de productiviteit op te trekken. Als dat echt bestond, dan zouden sommige architecten toch thuis kunnen werken, niet?

En tot slot de NEVEREMPTYWALLET-cape: als je die aantrekt, ben je zeker dat je uitgaven voortdurend in evenwicht zijn met je budget. Maar ik zie mezelf nog niet echt rondlopen in ons kantoor met een cape! Alhoewel…

Alle gekheid op een stokje, deze catalogus moet wel één grote grap zijn. Ik zal maar de titel van een goed boek over emotionele intelligentie, zero based budget of business model transformation op mijn verlanglijstje zetten. Dit kan ik zeker goed gebruiken om mijn collega’s te begrijpen en mijn doelstellingen te halen.

En toch zijn er van die dagen dat je nog graag zou willen geloven in Sinterklaas, gewoon om te genieten van een korte adempauze en dat beetje rust.

Wie weet, ooit?

ELKE GELIJKENIS MET BESTAANDE WERKOMSTANDIGHEDEN IS LOUTER TOEVALLIG.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content