Het begon bij twee net-afgestuurde handelsingenieurs met een plan. Ze wilden ondernemen en het idee lag voor het oprapen : de befaamde skills gap, de soms gapende kloof tussen wat een opleiding leert en waar een werkgever écht nood aan heeft. En toen begon het denkwerk. "We bedachten uiteindelijk een online platform dat een student toont welke skills hij nodig heeft om een bepaald carrièredoel te bereiken", zegt Axel Forrez. "Wil je de marketing in ? Dan moet je sociale-mediamarketing in de vingers krijgen. Wil je ondernemen ? Dan moet je een businessplan kunnen schrijven, kunnen pitchen enzovoort. De student kan dan zelf evalueren of hij een bepaalde skill wil bijwerken. Per skill zoeken wij voor hem v...

Het begon bij twee net-afgestuurde handelsingenieurs met een plan. Ze wilden ondernemen en het idee lag voor het oprapen : de befaamde skills gap, de soms gapende kloof tussen wat een opleiding leert en waar een werkgever écht nood aan heeft. En toen begon het denkwerk. "We bedachten uiteindelijk een online platform dat een student toont welke skills hij nodig heeft om een bepaald carrièredoel te bereiken", zegt Axel Forrez. "Wil je de marketing in ? Dan moet je sociale-mediamarketing in de vingers krijgen. Wil je ondernemen ? Dan moet je een businessplan kunnen schrijven, kunnen pitchen enzovoort. De student kan dan zelf evalueren of hij een bepaalde skill wil bijwerken. Per skill zoeken wij voor hem vervolgens op of er evenementen of bijscholingen in de buurt zijn, bijvoorbeeld een workshop pitchen van Unizo." Zowel de student als de aanbieder van die evenementen of workshops wordt dus klant van het platform, maar ze betalen daar niets voor. "Al kan ik me voorstellen dat als iemand een 'summer school' met 2.000 euro inschrijvingsgeld aanbiedt, we daar toch een fee op vragen", aldus Forrez. "Maar om inkomsten gaat het ons momenteel niet. Eerst willen we vooral zorgen dat SkillsBridger gebruikt wordt, zowel door studenten als door de aanbieders van opleidingen. Daarvoor hebben we partners gevonden in verschillende Antwerpse studentenverenigingen uit de economische, marketing en financiële richtingen. Dat is niet exclusief ; we willen later zeker ook verder kijken richting andere studierichtingen." Het businessmodel van SkillsBridger ziet Forrez op lange termijn. "Gaandeweg, naarmate we meer en meer actieve deelnemers hebben, willen we ons ontwikkelen tot een rekruteringsplatform. Elke student die via ons een opleiding volgt, krijgt immers een soort van certificering. Op die manier kunnen werkgevers bij ons kandidaten vinden van wie ze zeker zijn dat ze hun skills gap al op voorhand hebben gevuld, nog voor ze bij hen aan de slag gaan." Om de nodige instroom te genereren rekent Forrez op zijn partners. Niet alleen die studentenbewegingen, maar ook de organisatoren van opleidingsevenementen. "We vragen hen om niet alleen vooraf, maar zeker ook na afloop te verwijzen naar onze site, waar de deelnemers dus dat certificaat kunnen halen. Op die manier moeten we eigenlijk voortdurend in de kijker staan bij potentiële gebruikers. En daarnaast voorzien we natuurlijk de nodige online advertising en flyering op de juiste plekken en momenten." Forrez en zijn partner Lennert Habils bekostigen hun start-up volledig zelf, maar krijgen logistieke steun van de Start-It@KBC-omgeving. "Veel geld hebben we er niet in gestoken," klinkt het, "maar wel uren tijd. Ikzelf heb er een volledig jaar aan gewerkt. Mijn partner, die ook handelsingenieur van opleiding is, heeft zich bijgeschoold om zelf het platform te kunnen ontwikkelen, met natuurlijk wat hulp van echte it-ers waar nodig. Zo willen we voorlopig nog even doorgaan. We hebben momenteel geen extra kapitaal nodig, we bouwen liever rustig uit zodat we kunnen analyseren en verbeteren voor we beslissen wat de volgende stap is. We zijn dan wel al benaderd door crowdfundingplatformen, we willen geen overhaaste stappen zetten." Zijn de ambities dan beperkt ? Helemaal niet, zegt Forrez, maar hij wikt liever zijn woorden. "Ik geloof in mezelf en in dit product. Het is enorm schaalbaar, op zich is het enkel maar een kwestie van studenten en opleidingsorganisatoren te vinden en de link tussen beiden te leggen. Maar laat ons maar in alle rust groeien." Matthieu Van Steenkiste